Leena Krohn: Hotel sapiens

Leena Krohnin uutuuskirja Hotel Sapiens on monen kirjailijan aikaisemman kirjan tapaan ideakirjallisuutta. Tällä tarkoitan, että kirja esittelee idean, jonka jälkeen tarkastelee ideaansa useasta näkökulmasta.

Kirjan keskipisteenä on kirjan nimeä kantava Hotel Sapiens, joka on tutkimuslaitoksen, vankilan ja mielisairaalan yhdistelmä. Laitoksessa on monimuotoinen joukko ihmisiä, joita valvovat keinoälyjärjestelmä Kaitsijat. Kaitsijoiden ihmiskokeet ja laitoksessa asuvat ihmiset peilaavat kirjan maailmaa jokainen omasta näkökulmastaan.

Monessa asiassa Hotel Sapiens toi minulle mieleen Krohnin teoksista Unelmakuoleman, joka käsitteli suhtautumista kuolemaan eri näkökulmista. Tällä kertaa keskipisteessä on niin inhimillisyys kuin ihmiselämäkin. Unelmakuolemasta poiketen käsittely on täytetty satiirilla. Hotel Sapiensin asukkaista kun pystyy tunnistamaan nyky-yhteiskunnan arkkityyppejä, joiden karikatyyriset näkökulmat luovat asiaan komediaa.

Suosittelen tähän kirjaan tarttumista, mikäli kaipaa ajatuksia herättävää syvällistä kirjaa. Se on loistava teos ideakirjallisuuden mestarilta.

1. Hotel Sapiens on ensi kosketukseni Leena Krohnin tuotantoon ja ainakin tämä kirja vakuutti minut. Olen todella tyytyväinen, että kirjastomme hankki tämän pyynnöstäni. Pitäisin jopa varteenotettava teoksena F-ehdokkaaksi.
    Pieniä tarinoita, joita sitoo tuo Hotelli Sapiens ja sen asukkaat. Novellia, proosaa, fantasiaa, tietoa. Kirjasta on moneksi.

2. Kyllä Sirpa tietää ;-), tämähän siis ON Finlandia-ehdokas!

3. Leena Krohn voitti myös Aleksis Kiven palkinnon tänä vuonna.