Fiona Goble: Huiveja ja kaulureita : 36 nopeaa ja näpsäkkää neuletta

Monet varsinkin aloittelevat käsityöntekijät toivovat ohjeita nopeasti valmistuviin mutta näyttäviin neuleisiin, ja tähän ovatkin kaikenlaiset asusteet omiaan. Fiona Goble esittelee kirjassaan hyvinkin erilaisia huiveja – siis nimenomaan kaula-­, ei hartiahuiveja – ja kaulureita.

36 malliin mahtuu monenlaista. On perinteisiä pitkiä huiveja, kolmiohuiveja, tuubeja, kaulureita ja jokunen kaunis keeppikin. Useimmat on toteutettu melko paksusta langasta tai ainakin paksuilla puikoilla, joten valmista pitäisi tulla nopeasti. Lisäksi kun kerran työt ovat pieniä, ei lankaakaan kulu paljon, mikä on tietysti positiivista kustannusten kannalta. Malleissa on käytetty Rowanin lankoja, jotka ovatkin kohtalaisen hinnakkaita, mutta useaan työhön riittää yksi tai kaksi kerää. Ja ainahan lankoja voi vaihtaa vieläkin halvempiin ja helpommin saatavilla oleviin, kun tiheys ja juoksumetrimäärä on annettu; eri asia on sitten se, että Rowanin langat ovat korkeatasoisia ja väreiltään silmiä hiveleviä.

Kirjan ohjeet ovat periaatteessa melko selkeitä, mutta uskoisin, että epävarma neuloja olisi hyötynyt muutaman mallin kohdalla jonkinlaisesta kaaviokuvasta, jossa malli olisi selvitetty. Itse kuvituskuvat olivat kovin kirkkaanvärisiä, joissakin tapauksessa ehkä ärsyttävässäkin määrin, mutta kansikuva oli hurmaavasti 1960-­luvun henkinen.

En ole itse mikään varsinainen huivi­-ihminen – jo ajatuskin mohairista kaulan ympärillä värisyttää minua – mutta tiedän kyllä, että hyvin monet kaipaavat talveksi tällaistakin lämmikettä, joten siinä mielessä kirja on tarpeellinen ja antoisa.