Veera Välimäki: Huivileikki : huiveja käsinvärjätyistä langoista

Huivileikki

Veera Välimäkeä voi hyvällä syyllä kutsua modernin ajan neulesuunnittelijaksi, sillä hänen malleissaan on jotain hyvin uudenlaista; ne ovat selkeitä muodoiltaan ja mallineuleiltaan, ja pääosissa hohtavat kauniit ja tyylikkäät värit. Huivileikki-kirjassa, samoin kuin viime vuonna ilmestyneessä Lankaleikissä, käytetään käsinvärjättyjä lankoja, jotka saattavat ehkä tuntua kalliilta ja vaikeasti hankittavilta, mutta niiden värien hehku lyö kirkkaasti laudalta tusinatuotteet.

Kirjan alussa Välimäki kertoo, miksi on niin viehtynyt huivien neulomiseen: niihin voi käyttää monenlaisia eri laatuisia ja paksuisia lankoja, eikä neuletiheyden laskemisen kanssa ole niin tarkkaa kuin vaikkapa villapaidoissa. Huiveja voivat käyttää naiset, miehet ja lapset, ja ne ovat hyviä neulelahjoja, koska koko ei ratkaise.

Kirjassa on kolmenlaisia malleja: raitahuiveja, eri muodoilla leikkiviä huiveja sekä pintaneulehuiveja. Ohjeissa on annettu lankasuositukset, mutta kätevästi myös huiviin tarvittava kokonaismetrimäärä, jolloin langan voi vaihtaa toiseen samanpaksuiseen. Ja koska kolmionmuotoiset huivit näissä ohjeissa yleensä aloitetaan kolmion kärjestä, voi neulomisen lopettaa, kun pitää kokoa riittävänä tai lanka loppuu.

Kirjan malleissa käytetään Välimäelle tyypillisesti paljon ainaoikeinneuletta, jossa langan väri ja tekstuuri tulevatkin hyvin esiin. Pintaneuleista on annettu selkeät ruutukaaviot. Ulkoasultaan kirja on suorastaan herkullinen, ja sitä katsellessaan voi vain ihailla Välimäen ammattitaitoa, koska hän on myös kirjan kuvaaja ja graafinen suunnittelija. ­ Koska olen kuitenkin aina räksyttämästä kirjojen typografiasta, on Huivileikistäkin pakko sanoa, että mallien esittelysivuilla kauniiden lankakeränkuvien päälle ladottu hentoinen teksti näkyi luvattoman huonosti. Mutta kokonaisuutena tämä on ihana kirja, jonka malleja varmasti tulen kokeilemaan.