Hanne Andreassen Hjelmås ja Torunn Steinsland: Klompelompe : ihania neuleita lapsille

Klompelompe

Pidän visuaalisesti kauniista neulekirjoista. Sellaisista joissa kuvaakin jää katsomaan useaksi sekunniksi. Tämä kirja on yksi sellainen. KlompeLOMPE sai aikoinaan syntynsä kun norjalaiset tulevat äidit Torunn Steinsland ja Hanne Andreassen Hjelmås totesivat yhteen ääneen etteivät löydä kaupoista mieleisiään neulevaatteita. Niinpä he alkoivat tehdä niitä itse.

Koko homma lähti liikkeelle Vesseli-myssystä, joka onkin KlompeLOMPEn tavaramerkki. Sen jälkeen naiset rupesivat toden teolla suunnittelemaan ja jakamaan neuleohjeita niin lapsille kuin aikuisillekin. Tarina on nykypäivänä tuttu. Ensin perustetaan blogi, joka saa niin kovan suosion että kirjoittajien kannattaa kirjoittaa aiheesta kirja.

Ihania neuleita lapsille -kirja sisältää nimensä mukaisesti neuleohjeita kauniisiin lasten vaatteisiin, mutta on mukaan heitetty muutama aikuistenkin vaate. Kirja on kirjoittajiensa ensimmäinen neuleohjekirja. Ohjeita on paljon, ne ovat selkeitä ja kuvat ovat laadukkaita ja ihania. Kirja sisältää lähes 70 eri ohjetta niin lasten lapasiin kuin kauniisiin villahaalareihin, puhumattakaan niistä söpöistä myssyistä ja kaulureista.

Kirjan ohjeet on jaettu taitotasoihin. Taso 1 on helpommasta päästä, kun taas taso 3 vaatii jo hieman enemmän käsityötaitoa. Jokaiselle ohjeelle on myös lankasuositukset. En vielä itse aloittanut mitään näistä malleista, mutta muutama suosikki sieltä jo löytyy. Joten eikun puikot kilisemään, oma syksyn lempparikirja on tässä!

Lina

Lukemista rakastava Lina oppi lukemaan 5-vuotiaana ja sen jälkeen kirja onkin ollut kädessä lähes aina. Lina tykkää etenkin dekkareista ja suomalaisten kirjailijoiden teoksista, mutta lukee mielellään myös jotain uutta ja erilaista! Kaikki vinkit »