Hanne Andreassen Hjelmås ja Torunn Steinsland: Klompelompe : neuleita kaikkiin vuodenaikoihin

Klompelompesta on neulemaailmassa tullut melkein oma käsitteensä sen jälkeen kun ensimmäinen näiden tekijöiden neulekirja ilmestyi. Eikä ihme, sillä mallit ovat raikkaita ja varsinkin lapsille suunnatut kerrassaan suloisia.

Uudessa kirjassa mallit on jaoteltu vuodenaikojen mukaan, ja se tuntuukin ihan luontevalta. Suurin osa neuleista on suunnattu lapsille, mutta ohjeita on myös aikuisille, ja mitoituksia on kiitettävän paljon. Oman osansa muodostavat sitten folkloristiset neuleet, joissa on hyödynnetty erityisen paljon norjalaista kansanperinnettä ja kansallispukujenkin piirteitä. Näin on saatu aikaan oikein monipuolinen kokonaisuus, jossa jokaiselle neulojalle löytyy varmasti jotain toteutettavaa.

Malleissa on käytetty lähinnä Klompelompe-brändin omia lankoja, mutta neuletiheyttä tutkimalla ne voidaan varmastikin vaihtaa johonkin hieman tutumpiin ja helpommin meiltä Suomesta löytyviin lankoihin. Tuttua Sandnesia löytyy sentään joissakin ohjeissa. Mallit on jaoteltu vaikeustason mukaan kolmeen ryhmään, joten sitäkin kautta löytyy varmasti jokaiselle jotakin. On kuitenkin todettava, että kirjassa ei ole annettu lainkaan tekniikkavinkkejä, joten esimerkiksi puseroiden ja jakkujen ylhäältä alas neulomisen ja steekkauksen eli kirjoneuleisten jakkujen aukileikkaamisen salat täytyy osata jo valmiiksi.

Kyllä tässä kirjassa silmääni pisti etenkin juuri lastenneuleissa monta mielellään kokeiltavaa mallia; erityisen viehättävä oli mielestäni takakannen kuvaankin päässyt luppakorvainen Karitsainen-myssy. Myös perinteisen lentäjänlakin muunnelma näytti kauniilta ja käyttökelpoiselta. Kunhan nämä vain toteutetaan kutittamattomasta langasta, on tulos varmaan mitä käyttökelpoisin.