Ina Majaniemi: Huone yhdelle : Pieni matkakertomus

Ilona Piippo on hieman vaatimattoman oloinen keski-ikäinen nainen, tai kuten hän itse asian muotolee “se kolmannen kerroksen vanhapiika”. Muiden ihmisten elämässä tuntuu kyllä tapahtuvan kaikenlaista, mutta Ilonan osana tuntuu olevan katsella sitä kaikkea sivusta. Mikäpä siis avuksi? Rohkea rokan syö, sanomalehden sivuilta löytyvä matka olkoon ratkaisu, vaikka yksin matkustaminen tuntuukin ajatuksena todella vieraalta.

Huone yhdelle : Pieni matkakertomus on Ina Majaniemen sympaattinen ja hyvällä tavalla arkinen sarjakuva. Mitään erityisen hurjaa sarjakuvassa ei tapahdu, se todellakin on pieni ja realistinen matkakertomus, sellainen joka varmasti löytyy monen ihmisen valokuva-albumista. Ilonan matka ei kuitenkaan ole pelkästään reissu Firenzen historiallisten nähtävyyksien äärelle, se on ennen kaikkea matka suurempaan itsevarmuuteen ja rohkeuteen. Varsin samastuttava pieni tarina siis.

Itse sarjakuva on kaunista katsottavaa, jokainen sivu muodostaa käytännössä yhden sarjakuvaruudun, joten kuvituksilla on tilaa hengittää. Majaniemen lempeät lyjykynäpiirrokset ja tekstuureilla leikittely toimivat erinomaisesti.

Pieni sarjakuva suurella sydämellä; Huone yhdelle kertoo miksi yksin matkustaminen ei ole lainkaan hullumpi idea. Kaunista ja lempeää sarjakuvaa voi suositella lämmöllä. Buon fumetto!