Mia Sumell ja Sanna Wikström: Hyvän mielen villasukat

Mia Sumell on kokkolalainen neulesuunnittelija, joka on luonut suositun SullaVikat -brändin ja ylläpitää Facebookissa Sukkasirkus-ryhmää, jossa neulotaan yhdessä erilaisiin tunnetiloihin ja mielialoihin sopivia sukkia. Jälkimmäinen on myös Hyvän mielen villasukat -kirjan ajatus: kun halutaan voimauttaa itseä tai jotakuta onnellista sukkien saajaa, neulotaan hänelle vaikkapa Rohkeus- tai Tsemppi-sukat. Näitä voimavaramalleja onkin sitten moneen lähtöön: on Unelma-, Lepo-, Luovuus- ja Ilo-sukat, muutamia mainitakseni. Jokaisen mallin oheen on liitetty joukko koskettavia ajatuksia, ja niiden takana on sitten kirjan toinen tekijä, Sanna Wikström, joka on Hidasta elämää -hyvinvointimedian perustaja.

Kun tutustuin tähän kirjaan, huomasin ensiksi, että siinä ovat enemmistönä polvipituiset kirjoneulesukat, ja ilmeisesti pienempään mittaan ei olisi saanutkaan mahdutetuksi sitä värien ja kuvioiden ilottelua, jota Sumell harrastaa. Erilaiset kuvioraidat seuraavat toisiaan varresta varpaisiin, joten eiväthän nämä mitään ihan nopeasti neulottavia malleja ole, mutta varmaankin ilo on sitä suurempi, kun saa valmiiksi vaikkapa karamellinhehkeät Ilo-sukat, joita olenkin nähnyt monia Facebookin sivuilla.

En ole koskaan ollut suuren suuri polvisukkien ystävä, kun en oikein tiedä, onko niille muuta käyttöpaikkaa kuin koti, jollei pidä jatkuvasti minihameita, ja muuten ei taas pääsisikään elvistelemään hienoilla neulomuksillaan… Samoin olen miettinyt, kuinka nämä sukat pysyvät ylhäällä. Mutta sitten katseeni osui kuin vahingossa Unelma-sukkiin, ja kappas – niihin oli tehty yläosaan reikärivi, johon oli sitten pujoteltu punottu nyöri. Ja malli olikin ihanan ihana, että olin aivan myyty: yhdessä kuvioraidassa laukkasivat viehättävät yksisarviset, jotka haluan kovasti neuloa, vaikka en nyt varsinaisesti olekaan mikään yksisarvisuskovainen.

Mallit on toteutettu tutuilla, helposti saatavilla olevilla langoilla, ja ohjesivut ovat havainnolliset ja ruutumallit isoja ja yksinkertaisesti hahmotettavia. Lisäksi kirja itse on kaunis kuin koru, kuvissa hurmaavia nuoria neitosia elovenahiuksineen.

Suosittelen lämpimästi tätä kirjaa, ja mikäli olen Facebookista oikein ymmärtänyt, sen mallit ovatkin jo runsaasti käytössä.