Donald E. Westlake: Ihmisryöstön käsikirja

Richard Starkin jännärissä Ihmisryöstö Parker-niminen konna koplineen suorittaa komean kidnappauksen ja selviää siitä rikkaana miehenä ilman henkilövahinkoja tai kiinnijäämisiä. Jos itse aikoisi toistaa saman rikoksen käyttäen Starkin kirjaa oppaana, mikä voisi mennä pieleen? No, ensinnäkin se, että idea on Andy Kelpin.

Kirjavinkkien Rikoksen ABC -sarjan W-kirjain on varattu aivan itsestään selvästi Donald E. Westlaken Dortmunder-dekkarille. Richard Stark on tietenkin yksi Donald E. Westlaken kirjailijanimistä, jolla hän kirjoitti nimenomaan kovaksikeitettyjä Parker-romaaneja. Dortmunder-sarja edustaa puolestaan Westlaken tuotannon kepeää päätä. Kuten aiemmista vinkkauksistani voidaan päätellä, olen sarjan suuri fani.

Ihmisryöstön käsikirja on Westlaken kolmas pikkukonna John A. Dortmunderista kertova koominen seikkailu. Useimmiten Dortmunderin keikkojen epäonnistuminen alkaa jo Kelpin ilmestymisestä näyttämölle. Niin on tälläkin kerralla. Viimeistään siinä vaiheessa, kun Dortmunder, Kelp, Dortmunderin tyttöystävä May, luottokuski Stan Murch ja Murchin äiti huomaavat kaapanneensa huippuälykkään Jimmy-pojan, on suunnitelman syöksykierre valmis.

Vaikkei Ihmisryöstön käsikirja aivan Westlaken tuotannon laadullista kärkipäätä edustakaan, on se taitavasti rakennettu romaani, jonka parissa lukija kyllä viihtyy. Hupia haetaan kaikista mahdollisista kommelluksista, joita kidnappaukseen voi liittyä. Poliisit luulevat olevansa tekemisissä huippuammattilaisten kanssa, vaikka Dortmunderin porukasta kovaotteinen ammattirikollisuus onkin kaukana. Psykoanalyysissä jo 8-vuotiaasta käyneen Jimmy-pojan Tukholma-syndrooma puhkeaa Dortmunderin kannalta juuri sopivalla hetkellä.

Donald E. Westlaken Dortmunderiin kannattaa tutustua. Sarjan kirjat ovat poikkeuksetta hyviä ja hauskoja. Ihmisryöstön käsikirjan suomenkielisen kappaleen saatavuus lienee tällä hetkellä suurimmaksi osaksi kirjastojen varastohyllyjen varassa, mutta suosittelen silti penkomaan!