Jani Kiiskilä: Ikioma Itämeri : Näkin kengissä pintaa syvemmälle

Vuosi 2014 on virallinen Suomenlahti-vuosi. Ikioma Itämeri -kirjassa Näkki johdattelee tutustumaan Suomenlahteen ja muuhun Itämereen. Kirjassa tutustutaan meriluontoon ja tutkitaan, mitä kaikkea pinnan alta löytyykään. Kasvillisuuden lisäksi sieltä löytyy esimerkiksi hylkyjä ja muuta ihmisen jäljiltä olevaa.

Kirjassa on sekoitettu sekä tarinoita että tietoa. Itseäni kiinnostivat enemmän tieto-osiot kuin näkin kertomat tarinat. Suurimman osan ajasta merta esiteltiin oikeilla valokuvilla, eikä piirrosten avulla. Vaikka kirja onkin periaatteessa lapsille suunnattu, riittää aikuisillekin melko paljon tutkittavaa ja uutta tietoa.

Veera