Laura Haapamäki ja Raili Mikkanen: Suomen lasten aarrelaivat

Tuntuu hassulta ajatella, että Suomen vesiltä voisi löytyä niin sanottuja aarrelaivoja; ne yhdistää pikemminkin Karibian turkoosinkirkkaisiin vesiin, jos jonnekin. Itse asiassa Suomi – ja Itämeren alue yleensä – on kuitenkin mitä parhain paikka hylkylöydöille. Itämeren vähäsuolainen ja viileä vesi pitää nimittäin siitä huolen, että täältä ei löydy hylkyjä tuhoavaa laivamatoa.

Suomen lasten aarrelaivat esittelee kymmenen tällaista hylkyä, joista vanhin Hanneke Vrome upposi vuonna 1468 ja nuorin Sophia Maria vuonna 1859. Kirja antaa sitä mitä nimi lupaa, mukana on tosiaan todella arvokkaitakin lasteja kantaneita laivoja. Tällä saralla erityisen mielenkiintoinen tapaus on Porvoon edustalla vuonna 1721 uponnut Venäjän kaleerilaivaston laiva, joka on nimetty Kultakaleeriksi. Laivassa oli sen upotessa peräti neljätoista tynnyriä kultaa, mutta näistä ei ole tiettävästi löytynyt vielä jälkeäkään. Onko joku käynyt tyhjentämässä hylyn jo ajat sitten aarteistaan vai onko nykyisin kultakaleeriksi luultu hylky sittenkin jokin muu laiva, ja oikea kultakaleeri odottaa vielä löytymistään?

Myös Vrouv Maria on saanut oman lukunsa, onhan se sentään yksi arvokkaimmista hylyistämme ja jonka nostamista on jopa aika ajoin harkittu. Oman mainintansa ansaitsee vielä suhteellisen hiljattain löydetty Huis de Warmelo, hollantilainen fregatti ja sotalaiva, joka oli kuulunut kolmensadan kauppalaivan saattueeseen Suuren Pohjan sodan aikana. Laiva on hyvä esimerkki siitä, miten uusia hylkyjä on hyvinkin vielä löydettävissä ja tutkittavissa.

Kirja on rakennettu niin, että jokaisesta laivasta on ensinnä tarinaosuus ja sitten luvun lopussa on vielä sivun tai kahden faktalaatikko. Tätä ratkaisua näkee paljon lasten tietokirjoissa, ja tässäkin se toimii oikein hyvin. Laura Haapamäen kuvitukset ansaitsevat vielä oman mainintansa, varsinkin laivat näyttävät todella hyviltä ja kokonaisuus on muutenkin varsin tyylikäs. Pisteet myös erinomaisesta kansikuvasta. Kauniisti kuvitettu Suomen lasten aarrelaivat onkin oikein mainio lasten tietokirja kutkuttavasta aiheesta, suosittelen kokeilemaan!