Raili Mikkanen: Suomen lasten linnakirja

Tässäpä todellinen herkkupala kaikille linnoista kiinnostuneille lapsille! Kirjailija Raili Mikkanen on kirjoittanut kirjan, joka esittelee lapsille Suomen linnat. Mukaan ovat päässeet aidot linnat Turun linna, Hämeen linna, Raaseporin linna, Kastelholman linna ja Olavinlinna, Louhisaaren kartanolinna sekä Lappeenrannan ja Svartholman linnoitukset ja Suomenlinna.

Jokaisesta linnasta on lyhyt esittely, jossa kerrotaan olosuhteista, joihin linna rakennettiin: kuka linnan rakennutti, miten ja mitä tarkoitusta varten? Jokaisesta linnasta on lisäksi historiallinen tarina, muutamasta linnasta jopa kaksi. Nämä tarinat kuvaavat elämää linnoissa erilaisten henkilöiden näkökulmasta.

Kirja on hieno. Tarinat ovat mielenkiintoisia ja tietokirjaosuus vielä kiehtovampaa. Kirjaa lukeva aikuinenkin saa viisastua, jos ei linnoja tunne hyvin. En ainakaan itse tuntenut kaikkia Suomen linnoja ja linnoituksia. Kirja vangitsi myös kuusivuotiaan pojan mielenkiinnon harvinaisen sitkeästi. Laura Valojärven kuvitus tukee tekstiä mukavasti.

Suomen lasten linnakirja sai vuonna 2012 joka kolmas vuosi korkeatasoiselle lastenkirjalle myönnettävän Anni Swan -mitalin. Ansiosta, ehdottomasti, sillä kirja on todella laadukas lasten tietokirja.