Raija Oranen: Iso

Iso

Kuka on Iso? Tässä kirjassa Iso on Gösta Serlachius, Mäntän tehtaan johtaja. Mutta miten hänestä tuli johtaja ja Iso?

Raija Oranen osaa mennä henkilöidensä nahkoihin niin, että tässäkin kirjassa päähenkilö tulee niin lähelle lukijaa, että aivan kuin olisimme tunteneet. Lukija voi olla mukana niin täysin koko ajan siinä, miten Göstan elämä menee aina nuoruudesta hamaan loppuun asti. Miten perii setänsä tehtaan ja mitä sitten tapahtuu.

Gösta tekee sedälleen töitä ja rakastuu hänen tyttäreensä, serkkuunsa, menee hänen kanssaan naimisiin ja jo sitä kautta saa hyvän aseman tehtaassa. Göstan vaimon veli kun ei ihan oikein hallitse sitä, mitä Gösta, joka tuntuu syntyneensä johtamiseen ja siihen, mitä liike-elämä vaatii.

Gösta oli toiminnan mies, osallistui politiikkaan, perusti tehtaita ja mikä mahtavinta, perusti taidekokoelman. Hän oli niin kovasti innostunut taiteesta, että kun ero vaimosta oli väistämätön, niin pelkäsi eniten, ettei vaimo vie hänen taideteoksiaan.

Niin kovin rakastuneita kuin olivatkin alussa Gösta ja Sissi, niin kummasti vaan Sissi muuttui. Varmaan Göstakin, mutta Sissin elämää varjosti alkoholiongelma ja se ei Göstaa miellyttänyt, koska koki lastensa kärsivän. Hän hommasi Sissille hoitojaksoja, joiden jälkeen kaikki jatkui entiseen tapaan.

Hän tapasi toisen vaimonsa Ruthin, jonka kanssa meni naimisiin, mutta lapsia he eivät saaneet. Ruth kuitenkin osasi tukea Göstaa, toisin kuin Sissi. No, vaikea sanoa, mutta jokaisen menestyvän miehen takana on ymmärtäväinen vaimo.

Orasen teksti on jouhevaa ja sitä on ilo lukea tahi kuunnella. Historia tulee lähelle, kuin kaikki olisi tapahtunut eilen.

Gösta Serlachius jätti jälkensä Suomen historiaan ollen monessa asiassa vaikuttamassa. Oli ilo tutustua häneen näin jälkikäteen tämän kirjan välityksellä.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!