Raija Oranen: Leijonan osa

On vuosi 1988 ja rahamarkkinat ovat vapautumassa. Moraali murenee, kaikki tekevät rahaa keinolla millä hyvänsä. Omansa tästä kaikesta, sen leijonan osan, haluaa myös pankinjohtaja Anders Harmo. Lisäksi hän haluaa muuttaa henkilökohtaistakin elämäänsä: eroaa, löytää uuden nuoren ja kauniimman vaimon sekä upean keskusta-asunnon. Lisäksi asunto Marbellassa, Helsingin sijoitusasunnot ja erilaiset taidehankinnat on saatava kohdallensa ja esiteltäviksi.

Harmo ei kuitenkaan tyydy mihin tahansa vieläkään. Talous kuumenee ja lopulta iskee syvä lama – ja tässähän sitä vasta rahaa tehdäänkin. Hihitellen valtion toimenpiteille tietyt tahot käärivät voitot käsiinsä, ovelat menestyvät aina. Neuvostoliitto sortuu, mutta sinne vaan, kauppaa on tehtävä, rakennusfirma perustettava, toinen ajettava konkurssiin ja lahjomat maksettava. Mitä siitä, että puhutaan. Pääasia, että puhutaan ja voittoa tulee, keinoja kaihtamatta.

Pankkeja kaadetaan, konkurssiaalto ajaa yrittäjiä itsemurhiin ja tavallinen rivikansalainen joutuu ahtaammalle kuin koskaan — ainakin jos on erehtynyt ostamaan asunnon ja ottamaan velkaa… Anders pitää itseään voittamattomana, mutta joutuu ikäväkseen huomaamaan, että muut ovat ehkä hieman kyllästyneet itsevaltiaan tajuttomiin päätöksiin. Hänkin joutuu nielemään katkeran kalkkinsa, saaden ehkä tilalle jotakin muuta.

Tämä on tarkkanäköinen, todenmukainen kuvaus siitä, mitä tapahtui tajuttoman ahneuden synnyttämässä pankkikriisissä ja lamassa, mutta myös kertomus kovan miehen ja herkän naisen rakkaudesta. Kirjassa käsitellään lamaa myös tavallisen ihmisen silmin; hometalon hankalan oston, katkeran oikeudenkäynnin ja kaiken menetyksen myötä ihmiselle jää vielä jotakin — vuokra-asunto ja toivo paremmasta. Tosin oikeudenmukaisuuteen ja pankkeihin, sijoituksiin ja rahamarkkinoihin ei enää usko riitä.

Itse tämän ajan hyvin muistavana pidin kirjasta paljonkin. Se kertoo todellakin asioista, joita tapahtui. Käsittämättömistä päätöksistä valtiontaloudessa, roskapankeista, valtion tuista, pienten velallisten suoranaisesta kiristämisestä. Lähihistorian käsittelyä tarkkanäköisesti ja kriittisestikin. Suosittelen kaikille, joita kiinnostaa eri firmoilla keplottelu ja rahan teko ilman mitään takuita, rikastuminen ilman minkäänlaista moraalia sekä kaiken tämän mahdolliset seuraukset. Myös se tavallisten ihmisten tarina, joka mukana kulkee sivujuonteena, on kovin todellinen ja ahdistavakin. Pienestä unelmasta sen toteutumisen kautta lähes ikuiseen velkakierteeseen, joka tässä tosin ei toteudu sellaisenaan. Ja lopulta rakkaus, rakkaus naiseen, joka on vahvempi ja viisaampi kuin kukaan tulee ajatelleeksikaan!