Randy Pausch: Jäähyväisluento

Viimeinen luento oli todellakin tältä nuorelta professorilta pyydetty viimeinen luento. Hän sairasti haimasyöpää ja oli juuri kuullut lääkäreiltään, että hänellä on korkeintaan kuusi kuukautta elinaikaa. Luennon aiheena hän ei puhunut kuolemasta vaan elämästä ja otsikoksi tuli ”Kuinka todella toteutat lapsuudenhaaveesi”.

Luento on pitkähkö ja nähtävissä myös netissä. Kirjana tämä on kuitenkin miellyttävä yllätys. Mies, joka on täynnä optimismia ja todellakin elää kuin viimeistä päivää, positiivisessa mielessä. Hän toteuttaa omia ja perheensä toiveita, viettää paljon aikaa läheistensä kanssa, videoi heille muistoja. Lisäksi hän hoitaa myös kuntoon asiat kuolemansa jälkeistä aikaa ajatellen. Häntä voisi syyttää ehkä liiastakin optimismista, mutta ilmeisestikin hän oli jo pohjimmiltaan optimistinen ja persoonallinen henkilö.

Luento itsessään on täynnä lapsuusmuistoja, unelmia ja niiden toteutumista. Pääteoriana Pauschilla on, että jokainen pystyy saavuttamaan unelmansa, mutta se on kovan työn takana. Joskus toki asiaa helpottavat myös erilaiset keinot, joista kirjassakin kerrotaan. Pausch itse kertoo jo lapsena listanneensa unelmansa ja toiveensa sekä toteuttaneensa ne kaikki.

Miehelle myös perhe oli tärkeä, hän oli päättänyt jättää lapsilleen mahdollisimman paljon iloisia ja hyviä muistoja sekä rohkaisua toteuttaa unelmansa. Luento on kirjanakin täynnä voimaa, iloa, rohkeutta, elämää, voitontahtoa ja optimismia. Hän kehottaa kaikkia säilyttämään lapsenmielisen hämmästyksensä uusia asioita kohtaan ja kohtaamaan asiat välillä eri tavoin.

Kirja on mielenkiintoinen ja avoin henkinen testamentti perheelle, oppilaille, ystäville sekä työyhteisölle mieheltä, joka kuoli vasta vuonna 2008, elettyään viisi kuukautta odotettua pidempään. Jotkin ajatukset ja varsinaiset ohjeet toteuttaa asioita ovat periamerikkalaisia, ainakin itselleni vaikeita omaksua tai toteuttaa. Kirjasta itse kukin saanee irti jotakin positiivista, omaan elämäänsä sopivia ja sitä parantavia ideoita tai toimintamalleja. Suosittelen varsinkin läheisen vakavan sairauden koskettamiksi joutuneille ja joutuville, asian kanssa parhaillaan kamppaileville. Tästä voisi ehkä olla apua…

Samuel Davidkin: Rautakupoli – Kevään hengästyttävin romaani – Osta Suomalaisesta kirjakaupasta

1. Todella upea kirja. Elämäniloinen, huomaavainen, nöyrä ja älykäs asenne auttavat ihmisen elämässä pitkälle toteuttamaan unelmiaan. Jäähyväisluento on helposti parhaita tänä vuonna lukemiani kirjoja.