Pertti Jarla: Jäätävän speden sunnuntai

Fingerporin luojan Pertti Jarlan toinen sarja on hänen oman elämänsä muistelmia läpikäyvä sarjakuva Jäätävä spede. Muodoltaan se on aina sunnuntaisarjakuvastripin muodossa. Tähän luonnollisesti syynä se, että kokoelman stripit ovat ilmestyneet ensin Helsingin sanomissa.

Siinä missä Fingerpori on sanallisiin oivalluksiin pohjautuvaa huumoria, rakentuu tämän kokoelman hauskuus tilannekomiikalle. Tilanteita kuvataan tosikkomaisella vakavuudella, joka toimii vastakohtana stripin tarkoitukselle naurattaa. Tämä tehokeino toimii, sillä valtaosa jutuista iskee varsin hyvin. Henkilökohtaiseksi suosikikseni nousi strippi, jossa Jarlan armeijatupakaveri kertoo nähneensä miestenlehdessä Jarlan näköisen mallin. Tämä jää ymmärrettävästi vaivaamaan Jarlaa.

Tämä sarjakuva on siinä mielessä arvokas, että se näyttää tavalliseen elämään piiloutuvaa huumoria. Jarlan esittämät kokemukset eivät nimittäin ole mitenkään poikkeuksellisen erikoisia, vaan samankaltaisia tapahtumia sattuu varmasti kaikille. Jarlan ilmaisuvoima vain loihtii näistä tapahtumista toimivia vitsejä.

Seitsemänkymmentä sivua sarjakuvaa vilahtaa hetkessä. Itse lukaisin strippikokoelman yhdeltä istumalta. En yleensä tee niin, koska useimmiten uskon saavani irti kokoelmasta enemmän pienissä osissa. Tämä varmasti on merkki kokoelman koukuttavuudesta.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!