Minttu Vettenterä: Jonakin päivänä kaduttaa

Elisan piti päästä ripille seuraavana kesänä, sen sijaan helmikuussa vietettiin hänen hautajaisiaan. Elisa teki itsemurhan päästäkseen eroon koulukiusaamisesta. Lopullisesti. Elisan äiti löytää tyttärensä päiväkirjan ja pyytää isää, Miksua, lukemaan sen. Isä syyttää loputtomasti itseään siitä, että hän ei kysellyt tyttäreltään riittävästi asioita. Hän ei osannut lukea hiljaisen, hyvin koulussa menestyvän tytön sanatonta hätää. Kukapa olisi osannut.

Vanhemmat käyvät tytön koulussa puhumassa asiasta ja äiti, Riikka, murtuu täysin ja syyttää suoraan oppilaita ja varsinkin opettajia. Kukaan ei viitsinyt, halunnut tai ehtinyt puuttua asiaan, vaikka siitä varmasti tiedettiin. Elisan luokkatoveri käy kuitenkin pyytämässä erikseen Miksua vielä puhumaan luokalle, jotta kaikki saisivat kuulla hänen mielipiteensä. Sen, että kiusaamiseen on puututtava, tavalla tai toisella. Jos ei itse uskalla, voi kertoa opettajalle, kuraattorille, vanhemmille. Ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä kuten Elisan. Katuvatko tytön itsemurhaan ajaneet toiset nuoret?

Miksulla on oma katkera taakkansa, hän on ollut koulukiusaaja ja tämän tragedian kohdatessaan hän pyrkii myös selvittämään nuoruutensa solmuja. Hän ottaa yhteyttä kiusaaminsa koulukavereihin ja pyrkii tapaamaan nämä pyytääkseen vilpittömästi anteeksi. Hän on tosissaan. Hän ei edes itse havaitse yhteyttä omiin kotioloihinsa eikä ehkä Riikankaan tilanteeseen nuoruudessa. Vai tietääkö hänkään kaikesta? Pystyykö hän antamaan anteeksi itselleen? Katuuko hän vilpittömästi?

Minttu Vettenterä on koonnut hyvin kirjan, joka on samalla herkkä, asiallinen ja raaka. Mielestäni tämä sopii jokaisen luettavaksi. Myös nuorien, vaikka joku tätäkin varmasti kritisoi. Tiedätkö sinä, kiusataanko lastasi vai onko lapsesi kiusaaja? Entä millainen on perhetilanteenne? Jos tämä kirja pelastaisi yhdenkin nuoren itsemurhalta, sen lukeminen on kannattanut. Kirjasta on puhuttu paljon mediassa ennen sen julkaisemista, enkä itse ota kantaa tähän lainkaan – jokainen muodostakoon itse oman totuutensa. Totean vain kirjailija sanoin etusivulla olleen lainauksen: “Tarina on fiktiivinen, mutta ihmiset ja tapahtumat totta.”