Jojo Moyes: Jos olisit tässä

Jos olisit tässä

Kirjailija Jojo Moyes vastasi laajan lukijakuntansa kiihkeisiin toiveisiin kirjoittamalla itsenäisen jatko-osan teokselleen Kerro minulle jotain hyvää. Kirja jätti lukijat janoamaan lisätietoa Louisan elämästä vaikeiden ratkaisujen jälkeen ja Moyes pyrkii vastaaamaan tähän tarpeeseen kirjalla Jos olisit tässä.

Kirjan alussa Willin kuolemasta on kulunut puolitoista vuotta, eikä Louisa koe päässeensä kovinkaan paljon elämässään eteenpäin, saati sitten eläneensä täysillä, niin kuin hän Willille lupasi tekevänsä. Louisa tuntee olevansa oman elämänsä sivustakatsoja ja toisaalta myös huijari jopa omassa sururyhmässään. Onko oikeutta surra näin kauan ihmistä, jonka ehti tuntea vain hetken?

On selvää, että Louisan tarvitsee muuttaa elämänsä. Mutta uskaltaako hän? Entä jos se johtaa vain entistä suurempaan tuskaan? Onko parempi olla rakastamatta kuin kenties menettää taas rakkaansa?

Jojo Moyes ei taaskaan päästä päähenkilöään tai lukijaansa helpolla, vaan esittää kysymyksiä, joihin ei ole helppoja vastauksia. Niin kuin oikeassakin elämässä, asiat vain alkavat päivä päivältä näyttää vähemmän synkiltä, ja ehkä jonain päivänä sitä huomaa olevansakin jälleen onnellinen.

Aivan Kerro minulle jotain hyvää -romaanin tasolle Jos olisit tässä ei pääse, mutta toisaalta se on jopa realistisempi ja elämänmakuisempi kuin edeltäjänsä. Ja aiheeseen kuuluvalla tavalla melankolinen. Aika hienoja saavutuksia viihderomaanilta.

Salla P.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 298 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!