Markiisi de Sade: Justine

Fifty Shades -sarjan menestys on saanut kustantajat etsimään saman aihepiirin kirjoja markkinoille. Gummerus on keksinyt kaivaa varastoistaan markiisi de Saden klassikon Justinen, joka ilmestyi suomeksi alunperin 1970. Vaikka molemmat, niin Fifty Shades kuin Justinekin, käsittelevät erotiikkaa, ovat ne niin kaukana toisistaan kuin vain kuvitella voi.

Justine sijoittuu aikaan juuri ennen ranskan vallankumousta. Se kertoo nuoresta naisesta, joka ajautuu seksiorjaksi, ja joutuu kokemaan hirveyksiä. Ajattelin, että 1700-luvulta peräisin olevien seksikuvausten ilmaisuvoima olisi heikentynyt verrattuna moderneihin teoksiin. Olin väärässä. Toki kerronta on muuttunut, mutta kerronnan tehokkuus on edelleen jäljellä.

Justine ei taatusti ole kirja, jota suositella isoäidillesi. Moraaliton ja kuvottava olivat kaksi ensimmäistä ajatustani, kun sain kirjan suljettua. Silti kirja ei ole pelkästään erilaisten seksiaktien kuvausta. Mukaan mahtuu syvällisiä mietteitä hyvän ja pahan luonteesta, ihmisyydestä ja seksuaalisuuden rajoista.

Kirjaa voi suositella ihmisille, jotka haluavat koetella itseään lukemisella ja joita kirjan aihepiiri innostaa. Muita kehotan pidättäytymään kirjasta kaukana.

1. Tulipa vain mieleeni noista avainsanoista… Sadomasokismin sijaan parempi termi tätä kirjaa kuvaamaan olisi mielestäni ’sadismi’, koska teoksessa kuvaillaan nimenomaan yksipuolista, sadistista nautintoa. Teoksessa esiintyvät sadististen aktien kohteet eivät ole masokisteja, jotka nauttisivat kivuistaan ja koettelemuksistaan, vaan päinvastoin kärsiviä uhreja.