Sisko Koskiniemi: Kääntöpuolella lapsuus

Kääntöpuolella lapsuus

Kääntöpuolella lapsuus on kirja, joka ottaa ja ravistelee. Se on kertomus Kaijasta, joka on sosiaalityöntekijä keskisuuren suomalaisen kaupungin poliisilaitoksella. Hän on se, joka hälytetään mukaan, kun on kysymys tapauksista, joissa on alaikäisiä lapsia.

Kirja on romaani ja sen on kirjoittanut Sisko Koskiniemi, joka työskentelee itse sosiaalityöntekijänä poliisilaitoksella. Tarinat eivät siis ole totta, mutta voisivat olla. Todellisuushan on yleensä tarua karmeampaa. Tämä kirja on kuitenkin niin karua kerrontaa, että sitä ei voinut lukea yhtä kyytiä. Oli laskettava monesti pois ja luettava jotain muuta.

Kaija Rantaluoma on yksinhuoltaja opiskelevalle pojalle, Villelle. Heillä on koira, Kaivuri, joka on Kaijalle todella tärkeä. Pientä säpinää on poliisi Malisen kanssa. Kaija on kuitenkin nainen, joka kantaa vastuun ja yrittää auttaa, tekee parhaansa. Sellainen selviytyjänainen.

Kirjassa tulee vastaan kamalia tapauksia ja niin sitä jää itsekin miettimään, miksi näin? Miksi perheen äiti vaan alistuu ja ottaa jatkuvasti turpaansa ja palaa miehensä luokse saadakseen jälleen turpaansa. Miten lapset sen kokevat?! Aikuiset voisivat joskus miettiä asioita myös lasten kannalta. Eniten ravistaa se, että useimmiten nuoren häiriökäyttäytymisen syy ei ole nuoressa itsessään, vaan löytyy aikuisista.

Kaijaa painaa sekin, miten hänen työhönsä suhtaudutaan. Miten jotkut pitävät sitä täysin turhana ja miten säädellään se, ketä hän voisi auttaa. Kun minä luin tätä kirjaa, minulle tuli olo, että tällaisia Kaijoja pitäisi olla enemmän.

Sain onneksi ajoissa tiedon, että kirjan lopussa ei tapahdu “happy endiä”. Kun kirja oli minulla yöpöytäkirjana, siirsin sen sohvakirjaksi, sillä halusin lukea sen lopun päivällä. Kun sain tämän kirjan loppuun, siirsin sen sivuun, enkä vähään aikaan voinut tehdä mitään. Tuijotin kirjaa ja mielessä liikkui todella monta asiaa yhtä aikaa. Oli surullinen olo.

Tätä kirjaa todella suosittelen ihan kaikkien luettavaksi. Se tuo niin monta asiaa yhteiskunnastamme esiin, vaikkakin surullisia tapauksia, mutta tärkeitä ja sen, miten ihmistä tulisi auttaa, ajoissa, ja niitä auttajia pitäisi olla enemmän. Kääntöpuolella lapsuus on ihan järkyttävän hyvä kirja!