Antti Liuttunen: Kadonneet kaunottaret : Tampereen rakennushistoriaa

Tampereen nykyinen rakennuskanta on varsin nuorta; alle kaksi prosenttia rakennuksista on yli satavuotiaita ja yli kolme neljäsosaa on rakennettu viime sotien jälkeen. Niinpä ei tule heti ajatelleeksi, miltä Tampere mahtoi näyttää ennen kuin se saavutti nykyisen muotonsa. Tämän kirjan kanssa se tulee selville ja samalla ei voi kuin tuntea ääretöntä pettymystä niitä päättäviä tahoja kohtaan, jotka eivät nähneet historiassa ja kauneudessa mitään säilyttämisen arvoista.

Vanha Tampere näytti sanalla sanoen upealta, täysin vertailukelpoiselta Keski-Euroopan kaunottarien kanssa, jonne turistivirrat nykyään suuntaavat. Paksuun kirjaan mahtuu häkellyttävä määrä purettuja rakennuksia, erilaisia tyylisuuntauksia ja toteuttamattomia suunnitelmia. Myös kaupungin tunnetuimmat arkkitehdit saavat oman esittelynsä. Heistä erityisesti August Krookin kohtalo jäi harmittamaan. Krook tunnettiin monipuolisena ja erittäin mielikuvituksellisena arkkitehtina, joka suunnitteli Tampereelle lukuisia rakennuksia. Jälkipolvet eivät kuitenkaan arvostaneet kertaustyylien mestaria ja miehen rakennustaiteellisesta perinnöstä ei olekaan jäänyt jäljelle melkeinpä yhtään mitään.

Kirjan upeiden kuvien lisäksi joidenkin talojen kohdalla kirjaan on otettu mukaan myös niissä asuneiden ihmisten muistelmia, mikä todella tuo menneen elävänä esiin. Erityisesti värikäs kuvaus elämästä Amurin kaupunginosassa jäi mieleeni.

Kirjan pohjana on samanniminen näyttely, joka pidettiin Vapriikissa joulukuusta 2017 huhtikuuhun 2018. Kirja ei kuitenkaan ole näyttelykirja vaan itsenäinen teos ja se myös sisältää peräti kolmanneksen enemmän purettuja rakennuksia, mitä itse näyttelyssä oli. Itselleni näyttely oli aikanaan todella hieno kokemus, ja tämä kirja tulikin nyt kuin kirsikkana kakun päälle. Komeasti taitettu ja runsaasti kuvattu kirja on ehdottomasti suositeltavaa luettavaa kaikille aiheesta kiinnostuneille, suosittelen!