Stephanie van der Linden: Kaiken maailman villasukkia

Moreeni-kustantamo on jälleen kunnostautunut tarjoamalla neulojille väri- ja kuviokylläisen villasukkakirjan. Stephanie van der Linden on opiskellut kemiaa ja rakennustekniikkaa teknillisessä korkeakoulussa, joten hänellä on silmää sekä oikeiden ja nurjien että kirjoneuleiden arkkitehtonisille rakenteille.

Kirjassa kuljetaan pitkä matka aina pohjoismaista Pohjois-Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan, ja eri maiden neulomistavat tulevat hienosti esille. Kirjan kantta somistavat upean väriset turkkilaiset kirjoneulesukat; on muuten mielenkiintoista tietää, että Turkissa ja Balkanilla sukat neulotaan yleensä kärjestä alkaen, kun taas meillä muualla on vallalla varresta aloittaminen. Kirjassa on myös melkoinen kaarti erilaisia kiinnostavia kantapäämalleja.

Näistä 26 mallista on vaikea löytää yhtä suosikkia, niin kauniita ja keskenään erilaisia ne ovat. Kaikki mallit on toteutettu Regian langoilla, joista varmaan useimpia on kohtalaisen hyvin saatavilla Suomessakin. Uskoisin, että kirjasta löytyy sukkia sekä vähemmän neuloneille että todellisille konkareillekin, vaikkei mallien vaikeusasteita olekaan ilmoitettu. Lopussa on tarpeellinen tekniikkaosuus, jossa kerrotaan sukkien toteuttamisessa tarvittavia työtapoja.

Kaunis kirja taas kerran, ja ehdottomasti paikallaan minunkin kirjahyllyni neuleosastossa.