Kristiina Bruun: Kaikki mikä on sinun

Kaikki mikä on sinun

Kirjavuotta 2015 on vielä viimeinen neljännes näkemättä ja jo tähän mennessä minua on ilahduttanut itselleni uusien kotimaisten kirjailijanimien pitkä lista. Kristiina Bruun on yksi heistä. Hänen esikoisteoksensa Kaikki mikä on sinun veti minua puoleensa aihepiirillään; suomalainen nuori Anna on päätynyt opiskelemaan Yhdysvaltoihin ja jatkaa sieltä matkaansa Bangladeshiin.

Kotikutoisen näkökulman ja maailman kulttuurien kietoutuminen yhteen pienen ihmisen vinkkelistä on alati mieltäkiehtovaa mosaiikkia. Anna on rohkea ja itselleen omat tavoitteensa selventänyt nuori nainen, jolle Suomen kuviot näyttäytyivät liian vaatimattomina. Hän uskoo itseensä ja amerikkalaiseen haaveeseensa; merten takana hän voi rakentaa elämän, johon kuuluvat opinnot, amerikkalainen mies ja nousujohteinen ura haasteineen. Yhdysvalloissa hän tuntee olevansa kotona, tapahtumien keskipisteessä. Annan suunnitelmiin tulee kuitenkin muutos, kun hän tutustuu kansainvälisten opiskelijoiden retkellä Bangladeshista kotoisin olevaan Taufiqiin.

Vuoroin Annan etenevän tarinan kanssa lukija saa tutustua Delwarin ja Tasliman elämään Bangladeshissa. Yläluokkainen Taslima elää onnettomassa avioliitossa, isätön Delwar saa elämänliepeestä kiinni päästessään autonkuljettajaksi. Lopulta kaikkien kolmen elämä – niin erilaiset kuin lähtöasetelmat ovatkin – nivoutuu jollakin tasolla yhteen. Kaiken kulttuurisidonnaisuuden alta paljastuu ihminen iloineen ja suruineen.

Eniten kirjassa viehätti värikkäästi kuvatut vaiheet Bangladeshissa. Anna, joka oli sulautunut vaivattomasti amerikkalaiseen elämää, kohtaa Bangladeshissa aivan toisenlaisen kulttuurin. Amerikka oli ollut hänen oma valintansa, nyt Aasia tulee mukaan miehen ja rakkauden kautta. Miltä pohjalta hän siis haluaa elämäänsä rakentaa, mihin kompromisseihin hän on valmis?

Kaikki mikä on sinun on taidokkaasti kirjoitettu ja teksti on mukaansatempaavan uskottavaa. Miksei olisi, sillä Bruun on itse sekä opiskellut että työskennellyt USA:ssa ja asunut myös Bangladeshissa useita vuosia. Varsin ajankohtaista luettavaa, kun monikulttuurisuus ja kulttuurierot puhututtavat meitä suomalaisiakin pakolaiskysymyksen äärellä juuri nyt.

Marja-Liisa

Intohimoinen lukija, jolle kirjat ovat elämänmittainen haaste ja ruostumaton rakkaus. Koko kirjo käytössä, runoista dekkareihin ja kaunosta tietokirjallisuuteen. Luettujen pinoa on listattu myös Tuhansia sivuja -blogiin. Kaikki vinkit »