Johan Egerkrans: Kaikkien aikojen dinosaurukset

Kaikkien aikojen dinosaurukset

Sen kummemmin Johan Egerkransia etukäteen tuntematta tartuin tähän kirjaan oikeastaan yksinomaan sen hienon kannen perusteella. No, tuo hienous ei kanteen päättynyt vaan jatkui läpi kirjan. Teoksen ehdoton ykkösjuttu onkin sen mestarillinen kuvitus, joka on tekijänsä erityisalaa. Nyt jälkikäteen hieman Johan Egerkransin tuotantoon tutustuttuani tiedän minäkin, että hän on ensisijaisesti tunnettu kuvittajana.

Kaikkien aikojen dinosaurukset on kertomus noista 150 miljoonaa vuotta maaeläiminä hallinneista otuksista, jotka kehittyivät 230 miljoonaa vuotta sitten myöhäisellä triaskaudella ja kuolivat yhtäkkiä sukupuuttoon liitukauden lopussa 65 miljoonaa vuotta sitten. Jäi meille silti jotakin, linnut, joten niin oudolta kuin se tuntuukin, näemme dinosauruksia yhä edelleen, päivittäin.

Vaikka teos mielestäni ratsastaakin kuvituksellaan, tarjoilee se myös ihan oikeaa asiaa esitellen niin dinosaurusten alkuperää, niiden hallitsemat geologiset kaudet sekä kausille tyypilliset lajit. Dinosauruksista kiinnostuneet saavat varmasti paljon irti näistä faktoista. Itselleni hirmuliskoista tuttuja ovat lähinnä ne kaikista tunnetuimmat, elokuvista tutut julkimolajit, joten ainakin minulle tämä opus opetti paljon. Voin vain kuvitella kuinka asialle vihkiytyneet nuoret dinosaurusfanit imevät teoksesta tietoa itseensä. Edes lukutaitoa ei tarvita, sillä Egerkransin tarunomainen kirjoitustyyli innostaa varmasti myös pienempiä kuuntelijoita jäämään kirjan äärelle.

Siis suosittelen, monella tapaa. Kuvituksista ja Egerkransin tyylistä innostuneiden kannattaa tutustua myös hänen aiempiin suomennettuihin teoksiinsa Pohjoismaisista taruolennoista ja jumalolennoista.