Rauno Lahtinen ja Anu Salminen: Kakola : vankilan tarina

Kakola

Jos yhtään kiinnostaa vankilat ja tiedän, että monia kiinnostaa, niin tämä Kakolasta kertova kirja on ihan parasta luettavaa.

Kirja alkaa siitä kun, Kakola saa alkunsa, kun se on ojennuslaitos. Tässä kirjassa historiaosuus on jopa hauska; mistä ja miten on ennen muinoin rangaistu on nykyihmiselle niin kummallista, että se jopa huvittaa.

Kakola on kirjoitettu siitä syystä, että tällaista teosta on toivottu. Kun Kakola suljettiin ja siellä oli turisteille kierroksia, kyseltiin kirjaa. Niinpä oppaatkin ovat ojentaneet oljenkortensa tämän kirjan tekoon. Muutenkin kirjoittajat ovat keränneet tietonsa laajalta alalta ja ne on koottu näppärästi, jouhevasti luettavaan pakettiin. Runsas kuvitus kertoo oman osansa.

Kirjassa on kerrottu miten kaikki rakennukset ovat saanut alkunsa, mitä niissä on ollut ja minkälaisia asukkeja. Muutamia huikeita tarinoita, henkilökuvia, on muutamista kuuluisimmista vangeista. On kertomuksia pakomatkoista ja vankimielisairaalan tapauksista. Miten on salakuljetettu huumeita vankilaan. Kuinka muurien sisäpuolella on pahoinpidelty, jopa tapettu.

En keksinyt oikein mitään, jota olisin jäänyt kaipaamaan, niin tyhjentävästi oli kaikki kerrottu. Jos aihe edelleen kiinnostaa, lähdeluettelo on mahtava tarjoten vinkkejä jatkolukemiseen.