Alice Munro: Kallis elämä

Kallis elämä on vuoden 2013 kirjallisuuden nobelistin Alice Munron viimeinen kokoelma. 82-vuotias Munro on päättänyt lopettaa. Aloitin Munron tuotantoon tutustumisen luontevasti tästä viimeisestä.

Kirjan lopusta löytyy Finaaliksi nimetty osio, neljä omaelämäkerrallista katkelmaa, jotka kertovat Munron elämästä. Isä, jonka turkistarhaushanke epäonnistui ja Parkinsonin tautiin sairastuva äiti, joka on vähän liian hieno ympäristöönsä. Elämän pieniä merkityksellisiä hetkiä: yksi yöllinen keskustelu isän kanssa, yksi vierailu tansseissa äidin kanssa.

Kanadalaiset puitteet ovat suomalaiselle tutun oloisia. Toinen maailmansota näkyy myös vahvasti näissä tarinoissa, ja vanhat ajat muutenkin. Tarinoissa on vanhojen juttujen muistelemisen makua. Kokoelman keskeltä löytyvät mielestäni sen helmet: ”Corrie”, joka kertoo avioliiton ulkopuolisesta suhteesta ja kiristäjästä, joka siitä tietää, ja ”Juna”, jossa sodasta kotiin palaava nuori mies hyppääkin junasta kesken matkan ja päätyy aloittamaan aivan uuden elämän.

Nämä novellit ovat vähäeleisiä, hienovaraisia ja kauniisti kirjoitettuja. Kristiina Rikmanin suomennos on selkeää, vähäeleistä kieltä, jota on ilo lukea.

Alennuskoodilla Kirjavinkit30 saat 30 päivän ilmaisen kokeilun!

1. Olin tutustunut aiemmin Munroon yhden teoksen verran – Viha. ystävyys, rakkaus – mutta se ei oikein innostanut. Sinnikkäästi olen novelleja yrittänyt lukea ja sepä on tuottanutkin tulosta. Huomasin pitäväni kahdenlaisista novelleista. Kallis elämä kuuluu niistä toiseen ja siksi pidin siitä. Lyhyehköt ytimekkäät novellit, se oli tässä se minun juttuni. Kuin myös se jonkinlainen tuttuus, niin kuin Mikko mainitsee, kun on kyse Kanadasta. Minä pidin erityisesti tästä Finaali-osuudesta.