Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen: Kamala luonto : Majavan oma kirja

Majavan oma kirja

Jarkko Vehniäisen ja Marja Lappalaisen Kamala luonto -sarjakuvaa julkaistaan tasaisesti muutamassakin formaatissa. Yleisten kokoelmien rinnalle on tullut tietyn hahmon ympärille rakennettuja kokoelmia.

Majavan oma kirja tuo huomion keskipisteen metsän suurimpaan introverttiin Majavaan. Majavasta tulee minulle mieleen tietty suomalaisen miehen karikatyyri, joka ei uskalla avata suutaan, ja kokee kahden metrin päähän istuvankin uhaksi omalle tilalleen. Ehkä se tekee Majavasta helposti samaistuttavan hahmon.

Introvertista elämäntyylistä on helppo löytää hauskoja aiheita. Majavalle täysillä eläminen tarkoittaa pesänsä päällä istumista ja täydellinen parisuhde hiljaa vierekkäin istumista. Onnellinen Majava ei ole, mutta samalla hänellä ei myöskään ole rohkeutta muuttaa itseään. Parhaimmillaan Majava on kun hänet laitetaan kaistapäisen Ketun kanssa yhteen. Hahmot täydentävät hyvin toisiaan.

Kamala luonto on sarjakuvana hyvä aamun piriste. Pari strippiä kerrallaan tuntuu kuin piristysruiskeelta.