Marja Lappalainen ja Jarkko Vehniäinen: Kamala luonto : parhaassa seurassa

Kamala luonto : parhaassa seurassa

Jarkko Vehniäisen ja Marja Lappalaisen Kamala luonto on yksi suomalaisen sarjakuvakentän kiinteitä tähtiä. Sarja on valloittanut maailmaa jo vuodesta 2008 ja edennyt siinä valloittamisessa jo muihin pohjoismaihin asti. Albumeja on kertynyt jo parisenkymmentä ja kahden tai kolmen albumin julkaisutahti on ollut voimassa jo pitkään.

Kamalan luonnon metsässä ei paljoa uusia asioita ole tapahtunut. Ilves ja Kärppä ovat yhä erottamattomia, vaikka välillä riitaa tuleekin, Majava potee jatkuvaa kriisiä ja Kettu… oikeastaan on parempi olla sanomatta Ketusta mitään, niin pöhkö se on. Eläimet täydentävät toinen toisiaan mahdollistaen hyvin erilaisia vitsejä. Isosta henkilökaartista on helppo löytää mieleisensä.

Oma suosikkini eläimistä vaihtelee, mutta viime aikoina olen kokenut Majavan ylitsepursuavan masentelun uskomattoman sympaattiseksi.

Kuten useimmat strippisarjakuvat Kamala luontokin on parhaimmillaan pieninä annoksina. Parhaassa seurassa-albumi piristi useana pimeänä aamuna ja parhaimmillaan pelasti synkät aamut aiheuttamallaan naurahduksella.