Vuokko Hurme ja Anni Nykänen: Karkkikirja

WSOY on aloittanut uuden Timanttia tietoa -tietokirjasarjan, jossa kustantamon omien sanojen mukaan tutkitaan asioita, jotka todella kiinnostavat lapsia. Kuulostaa lupaavalta, sillä ainakin sarjan ensimmäinen osa on aikamoinen napakymppi jokaiselle lapselle, jota kiinnostaa karkkihyllyn sisältö, ja ketäpä ei kiinnostaisi.

Karkkikirja kertoo makeisten historian ja myös miksi ne ovat ihmisille niin vastustamattomia. Unohtamatta ei myöskään jää se ikävä puoli, eli miksi karkit eivät myöskään ole meille erityisen hyvästä. Siitä huolimatta historian mittaan makeisia arvostettiin niin lujasti, että monia niistä pidettiin lääkkeinä. Esimerkiksi puhtaan sokerin positiivisiin terveysvaikutuksiin uskottiin valitettavan pitkään ja myös lakritsinjuuri oli vuosituhansia parannuskeino vaivaan kuin vaivaan. Jos joku on tähän mennessä elänyt siinä uskossa, että lakritsi on enimmäkseen harmitonta herkkua, saa tyytyä pettymykseen.

Kirjassa annetaan erityisesti huomiota tunnetuimmille makeisille ja niiden historialle, näihin lukeutuvat muiden muassa halva, marsipaani, karamelli, suklaa, lakritsi ja purukumi. Erityisesti ilahduin kirjassa sokerin historiasta kertovasta luvusta, onhan sokeriplantaasien vaikutus historiassa kuitenkin ollut melkoinen. Kirjan lopusta löytyy vielä hauska raaka-aine sokkelo, joka auttaa hahmottamaan, mistä makeiset on valmistettu ja testi, josta voi tarkistaa minkälainen karkinkuluttaja itse on.

Karkkikirjan kirjoittaja Vuokko Hurme tuntuu erikoistuneen hauskoihin lastentietokirjoihin; edellinen häneltä lukemani kirja kertoi huvipuistojen historiasta, jolle Karkkikirja tuntuu jollain tavalla varsin luonnolliselta jatkumolta, vaikka eri kirjasarjaa onkin. Jään siis mielenkiinnolla odottamaan kirjailijan seuraavaa tietokirjaa. Kuvittaja Anni Nykänen puolestaan on tunnettu erityisesti Mummo-sarjakuvastaan ja Nykäsen värikkään sarjakuvamainen tyyli on kyllä täydellinen valinta tämän kirjan aihepiiriin. Karkkikirja on aiheeltaan hauska ja myös mielenkiintoinen, mitäpä muuta siis kuin vahvat suositukset!