Hadley Freeman: Käsilaukun syvin olemus

Alaotsikoltaan Opas (melkein) kaikkeen muodikkaaseen. Tämä kirja muistuttaa, että kukaan ei ole täydellinen — paitsi oikea malli oikeissa vaatteissa, jotka eivät lopulta sovi varsinaisesti kenellekään. Kirja on ironinen muistutus siitä, mitä me oikein vaatteista haemme ja saamme. Pientä leikittelyä eri tuotemerkkien, varsin tunnettujenkin sellaisten, ympärillä sekä hyvässä että pahassa.

Kirja antaa toki myös aivan oikeita ja noudatettavia esimerkkejä, muista se. Noudata niitä ja vain niitä! Unohda kaikki muu, unohda myös hetken trendit ja tietyt yhdistelymahdollisuudet sekä aina uudelleen muotiin palaavat jujut. Lopulta parhaiten pukeutumisestasi tiedät sinä itse, ehkä vain aika kehnosti. Sitä varten on olemassa muun muassa tämä kirja.

En olisi koskaan uskonut lukevani ns. oikeaa muotikirjaa, tämä oli hauska, ironinen, satiirinen ja viihdyttävä esitys aiheesta. Onko muoti vain mainosmiesten tapa saada meidät ostamaan jotakin, jota emme tiedä haluavamme ja joka jää kaapin syvyyksiin lojumaan käyttämättä? Miksi design-vaate on kalliimpi kuin samanlainen merkitön tuote? Käsilaukut ja kengät ovat toki kivoja — mutta onhan elämää muuallakin, vai onko?

Hauska, mukaansatempaava kirja muodin salattuihin maailmoihin eikä aina aivan tosissaan. Pientä virnettä ja pilkettä silmäkulmassa kirjailija ruotii muodin outoja ja suljettuja maailmoja niin, että joitakin tosikkoja saattaisi jo kauhistuttaa. Oikein sopivaa lukemista kaikille muodista kiinnostuneille tai sitä jopa vihaaville, aineksia kaikkeen nimittäin löytyy! Tarkista kuitenkin ensin, että lukuasusi on onnistunut yhdistelmä ja muista myös trendikkäät oheistuotteet…