Juho Huttunen ja Anna-Kaisa Huusko: Retroaarteet

Kirja, jota varmaan moni on odottanut. Retroaarteet esittelee sodan jälkeisen Suomen sisustusmuutoksia ja tuolloista uutta designia asiallisesti ja varmalla, ehkä hiukan niukalla tavalla. Kuvat ovat selkeitä, osa esteettisestikin erittäin miellyttäviä sekä informatiivisia.

Retro tuntuu olevan nykyään kaikkea, mikä ei ole 2000-luvulla tehtyä. Näinhän asia ei ole, joten toivottavasti tämä antaa myös näkökulmaa sanaa käyttäville varsinkin nettihuutokaupoissa, kirpputoreilla ja myynti-ilmoituksissa.

Kirja on jaettu järkeviin osiin, joista tärkeimmät käsittelevät keittiötavaroita, painokankaita ja muovia – nämä lienevät ainakin pienkeräilijöiden suosikkeja. Hienot koosteet on tehty myös puukalusteista, valaisimista (tämä osuus on yllättävän hieno ja informatiivinen!), villasta, pellavasta sekä kodin pintamateriaaleista. Lisäksi tarkastellaan aitouden käsitettä ja kirjan lopussa annetaan myös hyödyllisiä osoitteita tuotteiden etsimistä ajatellen.

Kirjan kuviin on liitetty myös ohjeellisia, tuotteista maksettuja hintoja. Jo tässä kannattaa huomauttaa, että hinnat ovat sellaisia, jotka on maksettu virheettömistä, hyväkuntoisista esineistä. Itse ainakin epäilen, että kirjan myötä jotkut ammattimyyjät saattavat nostaa jo muutenkin turhan korkeita hintoja entisestään – toivottavasti näin ei käy. Lisäksi osa hinnoista on erään tunnetun antiikkiliikkeen huutokaupoissa maksettuja uniikkituotteiden hintoja, joten retrotavarat eivät aina saisi olla niinkään aarteita rahallisesti, ennemminkin katseenvangitsijoita tai kotoista käyttötavaraa. Hintojen lisäksi luvuissa on käytetty myös Etsi näitä -vinkkejä eli nimettyjä tuotemerkkejä, joita kannattaa pitää silmällä etsiessään aitoa retroa vaikkapa kirpputorilta.

Kirjassa mainitaan myös useita uustuotannossa olevia kankaita ja esineitä, joten lukea kannattaa myös sillä silmällä. Haluaako siis aivan aidon vai riittääkö itselle esimerkiksi kankaiden upeat värit tai huonekalujen minimalistisuus itsessään ilman ajan patinaa? Kuvien lisäksi oman värinsä kirjaan tuo eri osioissa suunnittelijoiden esittely ja mahdolliset haastattelut, jotka luovat mielenkiintoista taustaa ajattelutavalle ja muotoilulle; mitä, miksi, mihin, mistä materiaalista…. Kulttuurihistorian lisäksi teos tarjoaa designin ystävien arvostamaa kokoomatietoa muotoilijoista, valmistajista ja tuotemerkeistä.

Kaikkiaan varsin käyttökelpoinen kirja, vaikka moni pitänee tätä joiltakin osin suppeana. Itse pidin erityisesti tietysti pientavaroiden sekä huonekalutuotannon esittelystä. Tämä antaa varmasti jokaiselle retroilusta kiinnostuneelle jotakin, kunhan ei jää tuijottamaan niitä maksettuja hintoja! Hieno kirja, tietääkseni ensimmäinen kotimaassa, joka luo kokonaiskatsauksen aikakauteen sekä teollisuustuotantoon tuoden samalla esille myös sen, miksi muotoilu muuttui niinkin radikaalisti melko lyhyen ajan kuluessa. Suosittelen kirjaa kaikille retroilusta, muotoilusta sekä muutenkin sodan jälkeisen Suomen kodeista kiinnostuneille. Kirja voisi olla myös mukava lahjakirja aiheesta innostuneille.