Kate Morton: Kaukaiset hetket

Kaukaiset hetket

Kate Mortonin kolmas suomennettu romaani Kaukaiset hetket vie lukijansa Milderhurstin linnan salaisuuksien pariin. Kustannustoimittajana työskente­levän Edien maailma mullistuu, kun hänen äitinsä eräänä päivänä saa Milder­hurstin linnasta lähetetyn kymmeniä vuosia kadoksissa olleen kirjeen. Mitä tekemistä Edien äidillä oikein on linnan kanssa ja miksi äiti ei ole juuri­kaan kertonut menneisyydestään? Entä miksi linnassa asuvat sisarukset haluavat Edien kirjoittamaan kirjansa esipuheen? Vähitellen sekä äidin että linnan salaisuudet alkavat avautua Edielle, ja tämä saa haluamattaan merkittävän roolin menneisyyden solmujen aukaisijana.

Kaukaiset hetket on ensimmäinen Mortonilta lukemani romaani, joten en juuri­kaan osannut ennakoida mitä kirjalta olisi odotettavissa. Kirjan lukeminen vei minulta poikkeuksellisen kauan, mikä ei kylläkään johtunut tarinan huonou­des­ta, vaan ennemminkin kirjan verkkaisesta etenemistyylistä, joka suoras­taan houkutteli olemaan kiirehtimättä tarinan parissa. Kaukaiset hetket onkin jännitysmomenteista huolimatta mielestäni ensisijassa niin sanottu vanhan­ajan lukuromaani, jonka parissa nautiskellaan sanoista ja tunnelmista, eikä syöksytä hurjaa vauhtia loppua kohden.

Kaukaisista hetkistä innostuneena tutustun varmasti kirjailijan aiempaankin tuotantoon, sillä jotakin hyvin kiehtovaa ja koukuttavaa Kate Mortonin kirjoi­tustyylissä on.

Salla P.