Leena Pietilä-Castrén: Kävelyretkillä Ateenassa

Kävelyretkillä Ateenassa on matkaopas, joka sisältää nimensä mukaisesti erilaisia kävelyreittejä Ateenassa. Ne sijoittuvat kaupungin keskustaan ja sen lähialueille.

Reittien varsilla on taloja ja muita nähtävyyksiä, sekä uusia että vanhempia kohteita. Ilman tällaisia kirjoja ei välttämättä edes huomaisi kaikkea, minkä ohi tulee kävelleeksi. Taustatiedot valaisevat hyvin, mitä kaikkea vierestä löytyy ja onhan se usein mukavaa saada tietää lisää niistä tavallisimmistakin turistikohteista.

Kirjan kartat ovat selkeät ja niiden avulla pitäisi olla helppo suunnistaa. Tosin kaikki pitää tarvittaessa ensin paikallistaa jostain isommasta kartasta… Jokaisesta kohteesta reittien varsilla ei ole valokuvia mukana, mutta en ole ihan varma, haittaako se käytännössä mitään. Miinuksena on se, ettei reittien pituudesta ole minkäänlaisia kilometriarvioita. Valintaa ja ajankäyttöä helpottaisi edes suurin piirtein oleva arvio.

Pääosin tämä oli omaan makuuni oleva matkaopas, sillä pidän vastaavien kävelyreittien avulla kaupunkeihin tutustumisesta. Jos olisin lähdössä Ateenaan, niin juuri tämä kirja lähtisi mukaani.