Bill Bryson: Keho : Opas asukkaalle

Joskus vuoden 1900 ja 1912 välillä oltiin ensimmäisen kerran historiassa siinä tilanteessa, että kun satunnainen potilas haki satunnaiselta lääkäriltä apua satunnaiseen sairauteensa, todennäköisyys, että hän hyötyi käynnistään, oli parempi kuin fifty-fifty.

Bill Bryson siteeraa tässä fysiologi Lawrence Hendersonia. Sitaatti kuvastaa sitä, että vaikka tiedämme paljon, on tietämyksemme oudosta olennosta nimeltä Homo sapiens silti edelleen hyvin rajallinen. Viimeisen sadan vuoden aikana lääketiede ja fysiologia ovat ottaneet huikeita harppauksia eteenpäin, mutta edelleenkään kaikkea ei tunneta.

Populaaritieteellisistä teoksistaan Lyhyt historia lähes kaikesta ja Sisään! tuttu Bill Bryson katsoo nyt vieläkin lähemmäs: ihmiseen. Keho : Opas asukkaalle pyrkii kertomaan yksien kansien sisällä mahdollisimman selkeästi sen, mistä me koostumme ja miten me toimimme. Bryson käy läpi kaikki kehon osat ja rakennuspalaset solu- ja mikrobitasosta alkaen, perehtyy aistien toimintaan, ruoansulatukseen, aivotoimintaan ja niin edelleen aina taudinaiheuttajiin, sairauksiin ja kuolemaan asti.

Brysonin kirjoitustyyli on aiemmista teoksista tuttu. Hän lähestyy kutakin aihettaan viihdyttävien (ja välillä vähän makaaberienkin) anekdoottien ja henkilöhistorioiden kautta ja selostaa pääpiirteissään, mitä esimerkiksi näöstä nykyään ymmärretään, ja mitä ei. Kirja on jaettu yli 20 lukuun, joten kutakin osa-aluetta ja kehontoimintoa Bryson käsittelee melko lyhyesti, mutta mahdollisimman informatiivisesti. Lähdeluettelo on laaja (kuten aihepiirikin), mutta sujuvan lukukokemuksen edesauttamiseksi viitteet on kokonaisuudessaan jätetty loppuun.

Keho on verrattain helppolukuista ja kevyttä tietokirjallisuutta, mukaansatempaava opus ihmisen ihmeellisyydestä. Välillä Brysonin suora puhuttelu lukijalle hieman ärsyttää, mutta ei mitenkään liikaa. Suurin osa Brysonin esimerkeistä ja tilastoluvuista tulevat amerikkalaisesta kontekstista. Suomikin kyllä mainitaan muutamaan kertaan. Minulle tässä kirjassa oli paljon uutta, suosittelen tutustumaan.