Robert W. Chambers: Keltainen kuningas

Keltainen kuningas

Robert W. Chambers (1865–1933) oli kauhukirjallisuuden ystäville tuttu nimi, kiitos Keltaisen kuninkaan. Vuonna 1895 ilmestynyt novellikokoelma on vaikuttanut vahvasti kauhukirjallisuuteen, inspiroiden muun muassa H. P. Lovecraftia.

Sen verran samoilla linjoilla Lovecraftin kanssa Chambersin tarinat Keltaisesta kuninkaasta, Hasturista ja kirotusta Carcosasta liikkuvat, että ei ole ihme, että ne on jälkikäteen omaksuttu sellaisenaan osaksi Lovecraftin luomaa Cthulhu-mytologiaa.

Tarvittiin kuitenkin tv-sarja tuomaan Chambers vielä laajempaa tietoisuuteen. True Detective -tv-sarja (2014) viittaili Keltaisen kuninkaan tarinaan sen verran paljon, että kirjaa kohden heräsi uutta mielenkiintoa ja se saatiin myös suomeksi.

Kauhuteemalla mennään kansikuvaa myöten, mutta itse asiassa kauhutarinat ovat vain osa tätä kokoelmaa – toki se paras osa. Ensimmäiset neljä novellia muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden ja ovat todella maineensa veroisia.

Kokoelman loppupuolelta löytyy romanttisia novelleja boheemeista taideopiskelijoista Pariisin latinalaiskortteleissa. Näissäkin on oma viehätyksensä, mutta alkupuolen ja markkinoinnin luomat kauhuodotukset eivät toteudu – romanttiset tarinat saavat kauhupuitteista kyllä viehkoa lisäväriä.

Kannattaa siis lukea – mutta jos alkupuolen jälkeen lukuinto hiipuu, en ihmettele. Alkuperäinen The King in Yellow löytyy muuten Projekti Gutenbergistä ilmaisena e-kirjana.