Tapani Lehtinen: Kielen vuosituhannet : suomen kielen kehitys kantauralista varhaissuomeen

Pidän etymologiasta ja olen kiinnostunut kielen kehityksestä, lainasanoista ja sen sellaisesta. Ei siis ollut vaikea päätös napata Kielen vuosituhannet kirjaston esittelyhyllystä matkaan.

Tapani Lehtisen kirja esittelee suomen kielen historiaa tuoreimman tutkimustiedon valossa. Teos ei ole aivan populaari, vaan kirjoitettu lähinnä yliopistotason oppikirjaksi. Sen huomaa: teos edellyttää jonkin verran kielitieteellistä sivistystä. Lehtinen puhuu perussivistyksestä, mutta jos kirjasta haluaa täysin tolkkua saada, väittäisin että kielitieteen perusopinnot on vähintään oltava hallussa.

Vaan ei se mitään: perussivistymätönkin nautti, kunhan hyppi yksityiskohtaisimmat selitykset eri kielilajien äännemuotojen kehityksestä. Kirjan alku on erittäin hyvä ja lopusta löytyy samoin kiinnostavaa materiaalia – välissä vain on akateemisempi osuus. Suosittelen ehdottomasti suomen kielen historiallisesta kehityksestä kiinnostuneille, kirja tuntuu ajantasaiselta ja vakuuttavalta.