Tapani Lehtinen: Kielen vuosituhannet : suomen kielen kehitys kantauralista varhaissuomeen

Pidän etymologiasta ja olen kiinnostunut kielen kehityksestä, lainasanoista ja sen sellaisesta. Ei siis ollut vaikea päätös napata Kielen vuosituhannet kirjaston esittelyhyllystä matkaan.

Tapani Lehtisen kirja esittelee suomen kielen historiaa tuoreimman tutkimustiedon valossa. Teos ei ole aivan populaari, vaan kirjoitettu lähinnä yliopistotason oppikirjaksi. Sen huomaa: teos edellyttää jonkin verran kielitieteellistä sivistystä. Lehtinen puhuu perussivistyksestä, mutta jos kirjasta haluaa täysin tolkkua saada, väittäisin että kielitieteen perusopinnot on vähintään oltava hallussa.

Vaan ei se mitään: perussivistymätönkin nautti, kunhan hyppi yksityiskohtaisimmat selitykset eri kielilajien äännemuotojen kehityksestä. Kirjan alku on erittäin hyvä ja lopusta löytyy samoin kiinnostavaa materiaalia – välissä vain on akateemisempi osuus. Suosittelen ehdottomasti suomen kielen historiallisesta kehityksestä kiinnostuneille, kirja tuntuu ajantasaiselta ja vakuuttavalta.

1. Erittäin antoisa kirja kaiken kaikkiaan joka mielestäni täyttää aukon juuri kielen kehityskulun kuvauksessa. Erityisesti kausi myöhäiskantasuomesta vanhaan suomeen on kattamatta monessa muusssa teoksessa ja on tässä katettu hyvin yksityiskohtaisesti.

Kuvaus kieletieteen yhtymäkohdista muihin tieteisiin on hankala koska kuvauksia on monenlaisia ja niiden yhteensovittaminen aikaan ja paikkaan on hankalaa. Lehtinen on selvästikin pyrkinyt kuuntelemaan myös arkeologeja, sillä tuloksella että hän ajoittaa varhaiskantasuomen ja balttilaislainoja hämmästyttävän varhaisiksi, joskin varovaisin sanakääntein.

Mielenkiintoisen toisen täydentävän näkökulman saa lukemalla
    http://www.kotikielenseura.fi/virittaja/hakemistot/jutut/2006_2.pdf ja suorastaan eriävän mielipiteen lukemalla http://cc.oulu.fi/~anaikio/Heimovaelluksista_jatkuvuuteen.pdf. Keskustelu varmaan jatkuu.