Jarno Mällinen: Kieroonkasvukertomus

Kieroonkasvukertomus kertoo Tommista, nuoresta pojasta, jonka matka pojasta mieheksi on raadollinen.

Tommi on hyvän perheen ainoa lapsi. Tommin isä on tehtaanjohtaja, mutta perheessä ei kuitenkaan kaikki ole hyvin. Äiti ripustautuu Tommiin ja isä käyttäytyy aggressiivisesti.

Tommi on kiusattu. Hänellä on kaverina Jakke, joka myös kiusaa. Koulun pahin on Johtaja, jonka mukaan kaikki vaan menee, myös Tommi. Kiusaamisen keinot ja aiheet ovat mitä moninaisimmat. Pahiten Tommi kärsii siitä, ettei ole vielä kasvanut miehisiin mittoihin ja sen vuoksi keksii kaikki keinot välttyäkseen muun muassa koulun urheilutunneilta.

Kirjassa soppaa sekoittaa myös vastenmielinen pedofiili, joka tuntuu vaanivan milloin missäkin. Tommi on kuitenkin pohjimmiltaan fiksu poika, mutta joukossa ja viinanhuuruisena kaikki viisaus katoaa.

Lukiessani tätä minulla oli melkeinpä paha olla, mutta silti teksti vaan vei, piti otteessaan. Huumoriakin oli välillä, mutta se oli todella mustaa. Tämä kirja jättää pitkän jälkimaun…