Stig-Björn Nyberg: Kirjatalossa : Muistoja kirja-alalta ja vähän muualtakin

Osta kirja itsellesi

En varmasti ole ainoa, jonka mielestä Helsingin suurimpia valopilkkuja oli Akateeminen kirjakauppa, se suuri ja mahtava, jonka kolmessa kerroksessa sijaitsi parhaimmillaan 140 000 nimikettä ja miljoona kirjaa, puhumattakaan sen ennennäkemättömän suuresta lehtiosastosta. Tyrmistys oli suuri kun 2010-luvulla uudistus toisensa jälkeen teki Akateemisesta kirjakaupasta vain haamun entisestään. Mitä ihmettä oikein tapahtui?

Stig-Björn Nyberg on hyvä mies vastaamaan tähän kysymykseen, sillä miehen ura kirjakaupassa alkoi jo vuonna 1970 ja 28 vuodessa hän kohosi aina Akateemisen kirjakaupan johtajaksi asti, kunnes jäi eläkkeelle vuonna 2009. Aivan koko uraansa Nyberg ei kuitenkaan Akateemisessa viettänyt; matkan varrella on kaksi ”harharetkeä”, ensin opettajaksi ja myöhemmin kustannuspuolelle. Akateemisen kirjakaupan tenho voitti kuitenkin aina lopulta.

Luonnollisesti näihin vuosiin mahtuu paljon muutakin kuin tuomionpasuunan soitantaa. Akateemisessa kirjakaupassa on sekä työskennellyt että vieraillut vuosien mittaan varsin persoonallista väkeä, joista riittää monenmoista anekdoottia kerrottavaksi. Kohtaamispaikka-instituutio on oma lukunsa, josta moni muukin on ottanut mallia, eikä ihme; haastateltavan pallilla on istunut lukuisia kuuluisuuksia kuten Roger Moore, kuningatar Noor ja Tove Jansson itse.

Kirjakauppa ja kirja-ala ovat myös vuosien mittaan muuttuneet moneen kertaan. Vielä 1980-luvulta 2000-luvun alkuvuosille kustantajat esimerkiksi järjestivät kirjakauppaketjuille ”ostosmatkoja” muun muassa Manner-Euroopan suurkaupunkeihin. Näillä matkoilla sovittiin yhteisistä markkinointitapahtumista ja luotiin henkilösuhteita vastapuolen edustajien kanssa. Moisista lihavista vuosista voidaan enää vain haaveilla kustannusalalla.

Palatkaamme kuitenkin siihen suureen kysymykseen, mistä Akateemisen syöksykierre oikein alkoi. Ensimmäisenä askeleena tuhoon Nyberg katsoo olleen yhdistämisen tavarataloryhmään vuonna 1998, joka mahdollisti myöhemmin sarjan tuhoisia päätöksiä.

Hölmö päätös numero yksi: osto- ja myyntiosastojen yhteistyön tuhoaminen. Jonkun neronlaimauksen vuoksi suoraa yhdeydenpitoa näiden kahden välillä nimittäin rajoitettiin ja lopulta kiellettiin kokonaan. Muistan itsekin sen muutoksen, kun yhtäkkiä henkilökunnalla ei ollut enää mitään hajua, mitä kirjoja kauppaan on mahdollisesti tulossa ja milloin.

Vielä suurempi virhe oli pienentää kirjakaupan tittelimäärää nähtävästi ainakin osittain sillä oletuksella, että verkkokaupasta voi tilata ne kirjat, joita kivijalkakaupasta ei löydy. Surullisenkuuluisa uusi toiminnanojausjärjestelmä ei kuitenkaan toiminut ensinkään ja oli täysi katastrofi Akateemisen myynnille.

Kaiken huippu oli byrokratinen ja jähmeä johtaminen, jossa tärkeät päätökset tekivät ihmiset, joilla ei ollut mitään kokemusta kirja-alasta, tai kiinnostusta kuunnella niitä ihmisiä, joilla tuota kokemusta oli. Jossain välissä vastuu kirjakaupasta oli peräti Stockmannin elektroniikkaosaston myyntipäälliköllä.

Aika näyttää miten kirjakauppa muuttuu Bonniersin alaisuudessa, mutta hieman näyttää siltä, että paluuta vanhaan tuskin on. Vaikka Kirjatalossa kertoo mielenkiintoisesti taustoja monesta itseäni mietityttäneestä asiasta, se ei kuitenkaan ole mikään halpahintainen paljastuskirja, vaan sen viehätys perustuu ihan muihin seikkoihin. Nyberg on kultturelli ja sivistynyt ihminen ja hänen kirjoitustyylissään on sellaista vanhan maailman hillittyä charmia, jota on ilo lukea.

Akateemisessa työskentely ja erilaisten ihmisten kohtaaminen on selkeästi ollut monelle paikan työntekijälle sydämen asia. Toivottavasti tämä ei muutu jatkossakaan.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuutta, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.