Roman Schatz: Kohtaus

Kohtaus

Kohtaus on ihan hemmetinmoinen kirja siitä, kun joku saa kohtauksen! Niinpä, kun luin, siis ihan oikeasti minulla oli hiuksenhieno etuoikeus jo lukea tarinaa PDF-tiedostona ja kun aluksi ajattelin vain vilkaista, niin Kohtaus otti ja imaisi minut mukaansa. Jouduin sitten pidättelemään itseäni, etten olisi kaikkea ahminut kerralla, koska kirja ja koska äänikirja. Kun sain kirjan, olin ihan mehuissani ja sitten äänikirja napsahti heti tulille, niin ahneuksissani kuuntelin sen oitis.

Kohtauksessa ei oikeastaan tapahdu yhtään mitään, mutta silti se ottaa pihteihinsä, eikä irrota, koska on ihan pakko saada tietää, miten tästä selvitään. Suorastaan jännittävää.

Kirjassa on mieshenkilö, joka menee huoltoasemalle, tankkaa autonsa, ostaa kahvia ja lottokupongin ja siirtää autonsa, koska haluaa polttaa tupakan. Kun mies sitten astuu autoonsa, hän saa kohtauksen ja siitä se tarina sitten alkaa.

Koko kirja on sitä, kun mies on autossa, päässä liikkuu tajunta ja sen virta, mutta kroppa on täysin poissa pelistä. Koska on korona-aika, liikenne on suhteellisen hiljaista ja nekin satunnaiset liikkujat, eivät ne mitään huomaa. Eivät sitä, että on auto, joka ei liiku, eikä sen sisällä mikään liiku.

Roman Schatz on viritellyt äärimmäisen jännittävän tarinan ihmisen osasta, kun kohtaus yllättää. Mitä kaikkea sitä voikaan miettiä, pohtia ja käydä läpi, kun ei voi mitään muutakaan tehdä. On aikaa käydä läpi kaikki ja monelta taholta. Väkisinkin siinä lukijana mietiskelee, että mitä jos minulle kävisi samoin, koska kirjan kohtaus perustuu tositapahtumaan.

Kohtaus on vakava, tarina on vakava, mutta koska kirjoittajana on Roman Schatz, niin huumorilta ei voida välttyä, sitä on mukana pikantisti mausteena, joskaan se ei ole se kantava palkki. Huumori keventää paikka paikoin ja tulee lähelle. Sillä jos kuka tahansa alkaa käydä omaa elämäänsä läpi, niin onhan siinä riepumatossa monenmoisia raitoja.

Kohtauksessa ei siis oikeastaan tapahdu mitään, mutta se vangitsee lukijansa mukaan siihen tunnelmaan, että miten kauan tätä kestää ja onko mitään pelastusta odotettavissa. Aivan varmasti alkaa kukin tahollaan miettiä, että mitä jos minulle kävisi samoin….