Harri István Mäki: Kraatterin lapset

Harri István Mäki on tunnettu lapsille suunnatuista kirjoistaan, mutta Kraatterin lapset on aikuisten satu.

Kirjassa tutustumme lapsiin, jotka ovat Linnassa — tanssikoulussa. Kaikki on satumaista ja mysteerinomaista. Peilejä ja varjoja ja tunnelmia on kirja täynnä. Kaiken fantasian keskeltä ja välistä tihkuu rankkoja asioita, jotka jäävät mieleen ja herättävät ajatuksia paljon sen jälkeen kun on kirjan laittanut kiinni.

Kun kirjan ottaa ensi kerran käteen, se hämää sivumäärällään, sillä että on pieniä kappaleita ja mukavat rivinvälit. Kirja ei ole helppolukuinen. Ainakaan minä en kyennyt lukemaan sitä yhdeltä istumalta, niin kuin aluksi erheellisesti kuvittelin. Makustelin kirjaa sivu sivulta samalla nauttien Mäen ihanista sanojen asettelusta. Kirjassa parasta onkin sen sanallinen vauraus.

Suosittelen kirjaa nimenomaan aikuisille tai nuorille aikuisille, en lapsille. Vaikkakin alkaa heti miettimään kaikkia lasten tanssikouluja…