Matt Haig: Kuinka aika pysäytetään

Tom Hazard pestautuu historianopettajaksi. Hänellä on melko lailla oma­kohtaista kokemusta historiallisista tapahtumista, sillä hän on 439-vuotias. Teini-iässä puhjennut anageriaksi nimetty oireyhtymä aiheuttaa sen, että Tom ikääntyy noin viidessätoista vuodessa sen verran, mitä me muut ikäännymme vuodessa. Tom on siis ulkoiselta olemukseltaan kuin kuka tahansa neli­kymppinen, mutta hänen kohdallaan totuus on toinen.

Tom ei ole ainoa lajiaan. Hän on kuulunut reilut sata vuotta pitkäikäisten yhteisöön nimeltä Albatrossikerho, joka pitää omiensa puolta – koviakaan otteita kaihtamatta. He yrittävät kaikin keinoin pitää tieteentekijät poissa kimpustaan. Välillä tämä johtaa ylilyönteihin.

Matt Haigin Kuinka aika pysäytetään ottaa tarinansa rakennusaineeksi Tomin vuosisataisen kaipuun kadonneeseen tyttäreensä, jolla anageria puhkesi 11-vuotiaana. Tom ei ole rakastanut ketään sitten 1600-luvun, jolloin hän työskenteli luutunsoittajana Shakespearen teatteriseurueessa. Hänet on pitänyt elossa jatkuva etsintä, mutta sydämeensä hän ei ole päästänyt ketään muita kuin kauan sitten kuolleen rakastettunsa sekä tyttärensä. Romantiikka alkaa kuitenkin hiipiä kuin varkain takaisin Tomin elämään.

Kuinka aika pysäytetään kuvaa kiinnostavasti yli 400 vuoden aikajanaa poukkoillen vuoroin takaumissa, vuoroin nykyhetkessä. Se on helposti seurattava, muutaman sivun lukuihin pilkottu lukuromaani, jota pystyy ahmaisemaan isojakin paloja kerrallaan. Vaikka tarinan kulku ei (muuten kuin asetelmansa osalta) suuren suuria yllätyksiä tarjoakaan, ei Kuinka aika pysäytetään hullumpi lukukokemus ole. Viihdyttävästä kirjasta on valmisteilla myös Benedict Cumberbatchin tähdittämä elokuva, jonka ensi-ilta lienee luvassa vuonna 2019. Suosittelen!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 278 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!