J.G. Ballard: Kuivunut maailma

Kuivunut maailma on J. G. Ballardin kahdeksas käännetty kirja. Huolimatta vakavasti otettavasta tieteiskirjallisuustaustastaan Ballard löi enemmän lävitse valtavirtakirjoittajana. Tästä osoituksena muun muassa Golden PEN -palkinto työstä kirjallisuuden edistämiseksi. Suomessa Ballard on noteerattu parhaiten kirjastaan Super-Cannes, joka sai Tähtivaeltaja-palkinnon 2004.

Kuivuneessa maailmassa veden kiertokulku on pysähtynyt. Vettä ei enää haihdu, jolloin myöskin sateet ovat loppuneet. Sateiden puutteen seurauksena on tullut massiivinen kuivuus, vesi on muuttunut todella arvokkaaksi ja maailmanloppu lähestyy. Vaikka maailma onkin loppumassa, on ihmisten elämä yhä kesken. Päähenkilö Ransom pohtii valintojaan ja viivyttelee lähtöä rannikolle. Joen pinnan laskiessa mahdollisuudet vähenevät, kunnes niitä on jäljellä enää kaksi: lähteä ja yrittää, tai jäädä ja kuolla.

Matka rannikolle polttaa ihmisistä esiin uusia piirteitä. Mitä kaikkea on valmis tekemään lasillisesta vettä?

1. Tämä onkin mennyt sivu suun omassa kirjaseurannassa, kiitos vinkistä!

2. Mielenkiintoinen kirja, minua kiehtoo kovasti erilaiset dystopiakuvaukset ja tämä oli varsin uskottavasti tehty. Kirja on kestänyt hyvin aikaa, sehän on melkein 50 vuotta vanha. Kerronta oli melko toteavaa, lakonista, ja jätti jonkun verran tilaa omalle tulkinnalle (tai aukkoja sen puuttuessa).