Maritta Naumenen ja Ritva Sorvali: Kummaa ääntä pimeydestä : nuorten kirjoittamia rikostarinoita Kouvolasta 2015

Kummaa ääntä pimeydestä

Kummaa ääntä pimeydestä on todella loistava kokoelma nuorten kirjoittamia jännitysnovelleja. Kouvolan Dekkaripäivien kilpailusatoa on tämä teos, joka sisältää 28 toinen toistaan kiehtovampaa rikostarinaa.

Vaikka kyse on nuortenkirjasta, niin painotan sitä, että se on vain nuorten kirjoittama. Lukijana voi oikein hyvin olla aikuinen ja se olisikin suorastaan suositeltavaa. Ihan mahtavaa kuvausta nuorten näkövinkkelistä, millaisia ja miten murhia voi tapahtua. Näiden kirjoittajien tiedot ja taidot ovat ihan kiitettäviä. Jokaisesta tarinasta huomaa, että niihin on paneuduttu ja nähty vaivaa. Lisäksi aikuinen pääsee kurkistamaan nuorten maailmaan, mikä on ihan kiinnostavaa.

Kouvolaa tuntevia tarinat hivelevät jo sillä, että niissä liikutaan tutuissa maisemissa. Paikallisuus tulee esiin lähes joka jutussa. Silti tämä jännitystä tihkuva novellikokoelma sopii lukijalle, asuipa hän missä tahansa.

Huolimatta siitä, että nyt on kyse rikostarinoista, joita oli jännittävää ja mielenkiintoista lukea, tulin tästä kirjasta hyvälle mielelle. Olin heti vetämässä lippua salkoon ajatuksella, että Nuorissa on tulevaisuus! Niin hyvää kieltä, oivaltavaa tekstiä, että oikein hämmästelin.

En erittele näitä tarinoita, en kerro niistä sen enempää, sillä toivon jokaisen tutustuvan tähän kokoelmaan, nauttivan jokaisesta jännityspalasta, sillä se on sen arvoista!