Sari Peltoniemi: Kummat

Maarit on aivan tavallinen lukiolaistyttö, yksi pikku juttu vain erottaa hänet muista: Maaritille on kasvanut häntä. Ihan kiva häntä, mikäs siinä, mutta kyllähän sitä väkisinkin tuntee olonsa erilaiseksi.

Maarit ei kuitenkaan ole yksin häntänsä kanssa vaan löytää pian kohtalotovereita. Hännällisten joukkoa johtaa sen ainoa poika, Voltti, värikäs ja dynaaminen tyyppi. Yhteinen erilaisuus yhdistää erilaisia ja toisilleen vieraita ihmisiä tehokkaasti. Hännät ovat kiusallinen juttu, mutta myös mahdollisuus, josta voi hyötyä.

Kummat on oivallinen nuortenkirja, joka tutkii erilaisuutta, erilaisuuden ja itsensä hyväksymistä ja elämän kummallisuutta häntien avulla. Nämä aiheet ovat nuortenkirjoille tavallisia, mutta Peltoniemi käsittelee niitä taidokkaasti.

Tarina on kekseliäs ja viihdyttävä, lämminhenkinen ja fiksu. Liikoja ei selitellä. Tekstin seassa on toisinaan lyhyitä katkelmia, jotka kartoittavat häntien esiintymistä historiassa, mutta ei niistäkään selitystä irtoa. Hyvä niin, loppuratkaisukin on mukavan avoin – lukija saa suunnan, loput voi kuvitella itse.