Patrick O’Brian: Kuninkaan mies

Kuninkaallisen laivaston luutnantti Jack Aubrey on Menorcalla, kun hän saa uudet käskyt: Aubreystä tulee priki Sophien kapteeni. Vaikka alus on vaatimaton, Aubrey pääsee komentamaan ensimmäistä laivaansa kapteenina. Luvassa on seikkailua ja jännittäviä taisteluja Välimerellä ranskalaisia ja espanjalaisia vastaan, saaliinkeruuta ja kunnian metsästystä.

Mukaansa Aubrey nappaa puoliksi irlantilaisen ja puoliksi katalonialaisen lääkärin Stephen Maturinin, josta tulee pian Aubreylle läheinen ystävä. Sen jälkeen matka suuntaa merelle purjehtimaan — lukija pääsee osalliseksi todelliseen meriseikkailuun. Patrick O’Brianilla on merisodankäynnin ja purjelaivojen maailma hallussa — tai mistäs minä tiedän, kielenkäyttö on sen verran teknistä että O’Brian voisi ladella silkkaa puutaheinää enkä ymmärtäisi, että minua petkutetaan. Lienee ollut haastava käännös.

Jännitystä kuitenkin riittää, kun Sophie purjehtii pitkin Välimerta espanjalaisten kauhuna. Vastoinkäymisiäkin kohdataan, sekä vihollisten että brittien byrokratian ja epämiellyttävien esimiesten toimesta. Käänteitä siis riittää.

Tästä kirjasta alkaa klassikkosarja Master and Commander, johon ehti ilmestyä parikymmentä osaa, joista suomeksi julkaistiin vuoteen 2007 mennessä seitsemän ensimmäistä, sen jälkeen suomentaminen näyttää loppuneen. Sarja olisi jatkunut ehkä pidempäänkin, mutta Patrick O’Brien menehtyi vuonna 2000. Vaatii jo melkoista innostusta 1800-luvun merisotaa kohtaan lukea Aubreyn ja Maturinin seikkailuja 20 kirjan verran. Itse taidan keskittyä ennemmin Kuninkaan lohikäärmeen jatko-osiin.