Peter James: Kuolema kulkee kulisseissa

Roy Grace on hädin tuskin toipunut edellisen juttunsa ratkaisemisesta, Cleo on viimeisillään raskaana ja elämä tuntuu yllättäen varsin mukavalta. Käsky käy kuitenkin ylimmän johdon puheille; hänet määrätään suojelemaan rocktähti Gaiaa, joka tulee esittämään naispääosaa elokuvassa. Projekti toteutetaan upeassa ympäristössä Brightonissa ja Gaia on itsekin lähtöisin Englannista. Suojelun on tällä kertaa oltavakin erittäin kattavaa, sillä Gaia yritettiin jo murhata USA:ssa – ikävä kyllä, kohteeksi joutuikin erehdyksessä hänen alaisensa.

Ettei Gracen elämä olisi turhan helppoa, eräs vanha ja edelleen kiihkeästi kaunaa kantava rikollispomo on juuri vapautunut vankilasta. Samaan aikaan Cleon autoon on raaputettu uhkauksia. Cleo saa muitakin uhkauksia, mutta Gaian asema on vielä huonompi. Megatähdellä on myös pakkomielteisiä ihailijoita, jotka kulkevat mukana kaikissa konserteissa, ostavat hänen vanhoja tuotteitaan ja muutenkin käyttäytyvät hankalasti. Uhkailujakin satelee, mutta olisiko ne nyt jo otettava vakavasti?

Kun Crace kuitenkin aivan ensimmäisenä joutuu selvittämään kanalan lantaritilän alta löytyneen torson tapausta, joka paljastuu lopulta murhatuksi mieheksi, onkin rikosylikomisariolla jälleen kädet täynnä työtä. Sarjaa seuranneille kerrotaan jälleen hieman lisää Sandyn lähdön syistä sekä hänen nykyisistä toimistaan… Tuntuukin siltä, että jatkosta tulee erittäin mielenkiintoista kaikkien osalta!

Peter James kuljettaa tapansa mukaan useampaa päällekkäisjuonta suvereenisti samaan aikaan ilmassa eikä jännitys herpaannu hetkeksikään, erittäin taidokasta työtä. Juonet toimivat jokainen tahollaan, lukijaa pyöritetään monissa liemissä ja loppuratkaisu on jälleen kerran melkoinen yllätys. Jamesilla on myös entisenä käsikirjoittajana ja tuottajana hyvät pohjatiedot elokuvan tekemisestä, joka tässä kirjassa on pääjuonen kannalta eräs tärkeä osa.

Jälleen hyvää jatkoa Roy Grace -sarjalle, tämä on sarjan kahdeksas osa. Itse luin kirjan jälleen kerralla loppuun, suositan siis sarjaa seuraaville. Tämän voi hyvin lukea myös erillisenä kirjana, mutta sivujuonien kannalta suosittelen tutustumaan myös aikaisempaan tuotantoon.