Graham Moore: Kuolema Sherlock-seurassa

Arthur Conan Doyle on lopen kyllästynyt suurimpaan sankariinsa Sherlock Holmesiin ja päättää kirjallisesti murhata hänet. Syntyneen kohun takia Doyle elelee hiljaiselämää kunnes kirjepommi ja nuorten naisten mystiset murhat saavat herran astumaan itse Holmesin saappaisiin.

Alex Cole on yksi vannoutuneimmista Holmes-tietäjistä ja on saanut päätökseen suuren ajojahdin eli löytänyt Arthur Conan Doylen kadonneen päiväkirjan. Cole löytyy kuolleena ja päiväkirja katoaa taas, ennen kuin päiväkirjan salaisuudet saadaan julkisuuteen. Colen kuoleman mysteeriä ryhtyy selvittämään tuorein Holmesin apujoukot -seurasta viehkeän naistoimittajan kanssa. Mysteereitä selvitetään rinta rinnan vuosissa 1900 ja 2010.

Kuolema Sherlock-seurassa on herkullinen jännäri ja siinä on vanhan ajan mysteerin ja ratkaisemisen makua. Itse pidin enemmän 1900-luvulle sijoittuvasta seikkailusta, jossa Doyle selvittää murhamysteeriä ja “Watsonina” hääräilee itse Bram Stoker. Myös muita ajan kuuluisuuksia vilahtelee kirjan sivuilla. Vuoden 2010 seikkailussa pääsee itse enemmän käyttämään aivonystyröitään ja loogista päättelykykyä Holmesin tyyliin. Kirja on perusteellisen tutkimustyön tulos ja se voisi olla jopa totta.

Paula

Paula on fanaattinen lukija ja yhtä aikaa on yleensä niin kaunoa kuin kaiken maailman tietokirjallisuuttakin luettavana. Paula etsii aina erikoisia lukukokemuksia, mutta silti joitakin lempikirjailijoitakin löytyy. Lukemisen lisäksi matkustelu ja kaikenmoiset käsityöt kuuluvat rakkaisiin harrastuksiin. Kaikki vinkit »