Gunnar Staalesen: Kuolemaan asti sinun

Yksityisetsivä Varg Veum saa asiakkaan: kahdeksanvuotiaan Roarin polkupyörä on varastettu. Pyörää palauttaessaan Veum tutustuu Roarin äitiin, Wencheen, jossa on jotain kovin hurmaavaa, mutta myös petetyn vaimon surullisuutta. Kaiken kaikkiaan alakuloisessa tarinassa Varg Veum on äkkiä keskellä surkeita veritekoja, katkeruutta ja väärin ajoitettua rakkautta. Rakkauden voima on paitsi lumoava, myös tuhoava.

Bergenin lähiöissä pyörivä Kuolemaan asti sinun kulkee läpi sosioekonomisen laitapuolen. Nuoriso jengiytyy, perheet ovat rikkinäisiä ja ihmiset voivat pahoin. Jotenkin tämän kaiken tapahtumapaikaksi sopii hyvin Bergen – kaupunki, jossa sataa ehkä 360 päivänä vuodessa. Sade mainitaankin ensimmäisen kerran jo teoksen viidennessä virkkeessä.

Gunnar Staalesenin luoma Varg Veum on Norjan tunnetuimpia dekkarihahmoja, joka on 1970-luvun lopulta alkaen seikkaillut jo lähes kahdessakymmenessä romaanissa, joista Kuolemaan asti sinun on järjestyksessään toinen. Suomeksi Staalesenia on saatavilla valitettavan vähän, mikä on sääli, sillä ainakin tämän kirjan (sekä taannoin Suomessa nähdyn Varg Veum -TV-sarjan) perusteella Staalesen on aivan ensiluokkainen dekkaristi.

Kuolemaan asti sinun on siitä hieno dekkari, että se ei pidä itsetarkoituksellisena pääasianaan syyllisen löytymistä. Ennemminkin Staalesen haluaa keskittyä siihen, miten monin eri tavoin ihmissuhteet ja rakkauden voi kokea. Klassinen karski yksityisetsivätyyppi Veum, jolla on kova kuori mutta lämmin sydän, sopii tapauksen selvittäjäksi paremmin kuin hyvin.

Väkevän rikosviihteen ystävälle Kuolemaan asti sinun saa ison suosituksen.

1. Mukavaa, Hannu, että nostit Staalesenin esiin. Itse olen ollut kovin ihastunut hänen todellakin valitettavan vähäiseen määrään suomennettuja dekkareita. Lukenut olen sekä tämän vinkatun kuin käsiini saadun Nainen jääkaapissa. Ainakaan oman asuinalueeni kirjastoista ei löydy em. lisäksi kuin Ruususen unta. Suosittelen minäkin lämpimästi dekkareiden ystäville.
    ps. Pitäisköhän laittaa vinkkiä kustantajalle.