Machado De Assis: Kuolematon ja muita novelleja

Kuolematon ja muita novelleja

Brasilialainen Machado de Assis (1839–1908) oli minulle vieras nimi, mutta näköjään vain omaa sivistymättömyyttäni: de Assis on brasilialaisen kirjallisuuden merkkinimiä.

De Assisilta on suomennettu aikaisemmin yksi romaani ja yksi novellikokoelma. Kuolematon ja muita novelleja on uusi novellikokoelma, jonka itse bongasin Tähtifantasia-palkinnon ehdokaslistalta.

Kuten Tähtifantasia-ehdokkuudesta voi päätellä, novelleissa on fantastisia aineksia. Niissä on nähtävissä myöhempää Latinalaisen Amerikan maagista realismia ja surrealismia.

Niminovelli Kuolematon kertoo kuolemattomuudesta. Päähenkilö itse ei ole kuolematon, vaan homeopaattilääkäri, joka kertoo eräässä Rion maaseutuprovinssin kylässä tarinan isästään, joka oli parisataa vuotta kuolematon ennen kuin kuoli. Miten se on mahdollista ja kuinka kuolematon voi kuolla, selviää, kunhan lääkäri pääsee tarinansa loppuun asti.

Kokoelman mittavin novelli on lähes pienoisromaanin kokoinen Mielitautilääkäri, jossa Itaguaín kaupunkiin rakennetaan mielisairaala. Suuri lääkäri Simão Bacamarte perustaa kaupunkiin mielisairaalan ja alkaa hoitamisen ohessa tutkia mielenvikaisuutta.

Tohtori kehittelee hienon teorian mielenvikaisuudesta ja alkaa tutkia sitä huolella: seurauksena mielisairaala täyttyy, kun kaupunkilaisia aletaan väkisin ottamaan potilaiksi. Seuraa lähes vallankumous, kun kaupunkilaiset alkavat protestoida tyrannimaista mielitautilääkäriä ja tätä hännysteleviä kaupunginisiä vastaan. Tarinasta tulee melkoista satiiria vallanpitäjiä kohtaan.

Varsin riipivä on myös Aleksandrialainen kertomus, jossa filosofi Stroibus keksii, että rotan veri muuttaa ihmisen taipuvaiseksi varkauteen. Yhdessä kollegansa Pythioksen kanssa hän testaa teoriaansa käytännössä, julmin seurauksin.

Paikoittain Kuolematon on raskasta ja vanhahtavaa, mutta parhaimmillaan novellit ovat oivallisia.