Ben Bova: Kuunnousu

Ben Bova on scifikirjailija, jonka tuotokset ovat jääneet vähälle huomiolle Suomessa. Tätä seikkaa lähtee korjaamaan Aviador julkaisemalla Kuunnousun. Ben Bovan nimi nousee aika ajoin esiin klassikkoscifin yhteydessä. Hän toimi Analog Science Fact & Fiction -scifilehdessä toimittajana 1970-luvulla ja voitti sinä aikana kuusi arvostettua Hugo-palkintoa työstään. Hänen oma tuotantonsa on varsin mittava: 126 nimikettä. Lisäksi hän on työskennellyt televisiosarjojen parissa.

Kuunnousu on osa Ben Bovan Grand Tour -kirjasarjaa, jonka keskiössä on meidän aurinkokuntamme kolonisointi. Kirjasarjan osat ovat itsenäisiä, enkä ainakaan minä kokenut ongelmia hypätessä sarjan kyytiin lukematta edellisiä osia. Paul Stavenger, entinen astronautti vaimoineen suunnittelee Kuuhun rakennettavaa pysyvää asemaa. Hankkeella on kuitenkin esteensä: maan poliittinen ilmapiiri on muuttunut sulkeutuneeksi ja Stavengerin oma sukukaan ei ole täysin hankkeen takana.

Kuunnousu kärsii paikoitellen samasta kuin monet scifi-klassikot: henkilöhahmot jäävät juonen jalkoihin ja tarinan mahdollistavaan teknologiaan perehdytään paikoitellen liiankin paljon. Nykystandardeilla tiiliskivimäinen (550+ sivua) järkäle olisi varmasti editoitunut lyhyemmäksi kokonaisuudeksi. Mikäli lukija asennoituu oikein, tämä ei ole häiritsevä seikka, vaan kuuluu asiaan.

Kokonaisuutena Kuunnousu on kestänyt aikaa yllättävänkin hyvin. Bovan asetelma on realistinen ja rakenteeltaan toimiva. Kamalan pitkä matka tästä teoksesta ei ole esimerkiksi Andy Weirin Yksin Marsissa -kirjaan, joten sen fanit voivat löytää tästä mielenkiintoista luettavaa.

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 1 317 tilaajan joukkoon! Jos haluat tietoa uusista vinkeistä nopeammin, tilaa Telegram-kanavamme!