Timo Mäkelä: Lapsen kengissä

Aurinkoiset päivät, jotka tuntuivat jatkuvan ikuisuuden ja nykyhetki vailla tulevaisuuden painolastia, niistä on lapsuuden päivät tehty. Aika jolloin hailakkaat värit ja sormista lipuva aika eivät vielä vaivanneet. Viattomuus ei kuitenkaan ole ikuista ja kun lapsuus antaa periksi aikuisuudelle, loppuu myös lapsuuden kesä.

Timo Mäkelän nostalginen lapsuudenkuvaus Lapsen kengissä on tunnelmallinen sarjakuva siitä, mitä osaa arvostaa vasta kun ajallista perspektiiviä on kertynyt enemmän. Lapsuus ei jätä vanhaa ihmistä rauhaan, pelkästään varjojen leikki pöydällä voi laukaista muistot siitä, joka joskus olimme.

Mitään suureellista juonenkaarta Lapsen kengissä ei ole, pikemminkin hetkiä ja muistoja, jotka sekoittuvat nykyisyyteen. Kirjaa lukiessa tulee voimakkaita samastumisen puuskia, no juuri tuoltahan se silloin joskus tuntui! Erityisesti surumielisyys lapsuuden ja viattomuuden lopusta on hyvin kauniisti kuvattu ja sarjakuvan lopetus olikin mielestäni Lapsen kengissä se mieleenjäävin osuus.

Timo Mäkelän luonnosmainen piirrosjälki palvelee tarinaa hyvin ja kertomus on myös pätevästi rytmitetty. Ainut mitä jäin hieman kaipaamaan ovat värit. Normaalisti mustavalkoinen sarjakuva ei ole minulle minkäänlainen ongelma, mutta tässä tapauksessa vehreät kesät ja luonnon värit ovat tarinassa niin oleellisessa osassa, että värien puutteeseen alkaa tietoisesti kiinnittää huomiota.

Kaunis ja nostalginen pieni sarjakuva lapsuudesta, suosittelen.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuus, erityisesti muistelmat ja elämäkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 872 tilaajan joukkoon!